با شناسایی و ثبت ۵۵ گونه جدید پرنده در یکسال در خراسان جنوبی، تعداد گونه‌های پرنده در استان به ۲۲۸ گونه رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان شناسایی و ثبت ۵۵ گونه جدید پرنده در خراسان جنوبیجنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی دارای طیف گسترده ای از بوم سازگان ها و زیستگاه هاست، گفت:با توجه به اینکه اطلاعات و مستندات دقیقی از گونه‌های متنوع پرندگان در استان در دست نبود و جای خالی بانک اطلاعات پرندگان در استان برای بهره برداری دانشجویان و علاقمندان به محیط زیست  احساس می‌شد بر آن شدیم تا از محل اعتبارات پژوهشی استان در سال ۹۸ اعتباری را برای تحقیق و پژوهش در این حوزه اختصاص دهیم.

اکبری افزود: بر همین اساس طرح شناسایی و مستند سازی فون پرندگان درخراسان جنوبی اجرا و منتج به نتایج قابل استناد و مهمی در این زمینه شد.

 

وی با اشار ه به وجود ۵۵۷ گونه پرنده‌ در کشور گفت: بر اساس این طرح تعداد ۱۷۳ گونه پرنده (آبزی، کنارآبزی و خشکزی) در استان شناسایی و مستند شد.

اکبری گفت: در ادامه، سایر عکاسان و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش، ترغیب به عکاسی از پرندگان در طبیعت و تحویل عکس‌های گرفته شده به اداره کل حفاظت محیط زیست شدند که با ثبت ۵۵ گونه جدید، تعداد گونه‌های مستند در یکسال از ۱۷۳ به ۲۲۸ گونه رسید که ۴۱ درصد گونه های پرندگان کشور را شامل می شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: به طور قطع تعداد گونه‌ها در سطح استان خراسان جنوبی بالاتر از این نیز می‌باشد که با همت والای دوستداران این حوزه قابل پیگیری و شناسایی هستند.

از گونه‌های شناسایی شده در یکسال اخیر می‌توان به حواصیل هندی، اگرت کوچک، خوتکا ابروسفید، اردک تاجدار، سنقر گندمزار، چک چک اروپایی، سنقر خاکستری، سنگ چشم خاکستری بزرگ، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب ماهیگیر، شاهین، درنای معمولی، ترمتای، ابیا، قمری دم دراز، جغد طلایی، بال لاکی، ۵ گونه سسک، ۲ گونه پی پت، ۲ گونه سهره، کلاغ گردن بور اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت:برای ترغیب بیشتر مردم ، مسئولان و دوستداران طبیعت به حفظ داشته های زیستی استان، تصمیم بر آن شد که نتایج اطلاعات حاصله از مطالعه فون پرندگان استان در قالب کتابچه الکترونیک مصور و رنگی برای استفاده عموم نیز به رشته تحریر درآید.