?معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نرخ رشد سالمندی کشور ۳ برابر رشد جمعیت است.
، سید محمدرضا طالبی با بیان این مطلب در قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان، ضمن اشاره به بیانات و دغدغه های رهبر معظم انقلاب درخصوص کاهش جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌ بینی ها چنانچه نرخ رشد سالمندی با همین رواند ادامه یابد تا ۲۰ سال آینده به ۱۶ برابر خواهد رسید که استان خراسان جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست.
?معاون استاندار در ادامه با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت کشور نگران‌ کننده است، تصریح کرد: پیر شدن جمعیت، کشور را در آینده نزدیک با مشکلات بسیاری رو به رو می‌کند که یکی کاهش توان امنیتی خواهد بود.
?وی به کاهش جمعیت و ورود سیل مهاجران به کشور اشاره کرد و گفت: با افزایش سالمندی جمعیت و کاهش نیروی کار کشور، نیازمندی به مهاجران خارجی و پذیرش نیروی کار غیربومی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
?به گفته وی؛ توسعه و پیشرفت کشور مستلزم داشتن نیروی کار جوان است که چرخ تولید و اقتصادی را به چرخش دربیاورند.
?معاون استاندار، شیوع بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده را از دیگر مشکلات پیری جمعیت ذکر کرد که جمعیت جوانان را نیز درگیر مراقبت و نگهداری از سالمندان می‌کند، افزود: دستیابی به توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی نیز به نیروی کار جوان برمی‌گردد که ما به آن نیاز داریم.
?طالبی با باین اینکه شکنندگی در برابر بروز بحران‌ها از دیگر عواقب پیری جمعیت است، عنوان کرد: همه ما ضمن فرهنگ‌ سازی برای فرزندآوری و افزایش جمعیت، موظف هستند در حوزه کاری خود قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به درستی اجرا کنیم.
?وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای ۳ فرزند بهترین مشوق اثرگذاری در بحث فرزند آوری است که تلاش خواهد شد در بیرجند هم به موقع تعیین تکلیف و اجرایی شود، گفت: عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد.
?به گفته وی؛ بانک‌هایی که در راستای این قانون به وظایف خود عمل نکنند و نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری کوتاهی داشته باشند به عنوان ترک فعل به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور