معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی فاز جدید تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در آینده نزدیک و واگذاری پساب حاصل از تصفیه به کارخانه‌ها و بخش کشاورزی، مشکلات کنونی پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز دوشنبه در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرایم علیه بهداشت عمومی استان خراسان جنوبی افزود: رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در بستر رودخانه شاهرود سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای شهروندان شده که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نیاز به مدیریت صحیح توسط دستگاه‌های مربوطه دارد.

وی گفت: باید با لوله‌گذاری مسیر فاضلاب، پساب را از دسترس دام و انسان خارج کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی باید متناسب با تغییر الگوی کشت و برای گیاهان غیرمثمر انجام شود در غیر این صورت تبعات و مشکلات آن در استان بیشتر خواهد شد.

رییس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: گشت‌های مشترک برای کمک به تنظیم بازار، جلوگیری از تخلفات اقتصادی، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به صورت مستمر و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در استان انجام می‌شود.

محمد کشتگر افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۴ فقره پرونده تخلف در حوزه بهداشت، دارو و درمان به شعب تعزیرات حکومتی استان وارد شده که بیشترین حجم با ۱۱۲ فقره مربوط به شهرستان بیرجند بوده است.

وی مجموع محکومیت این پرونده‌ها را ۷۱۳ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی اعم از کالای تاریخ مصرف گذشته، تقلب و گرانفروشی در مرکز استان راه‌اندازی شده است.

رییس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا این لحظه تمامی پرونده‌های وارده به شعب ویژه تخلفات بهداشتی استان مختومه و رسیدگی شده است.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان جنوبی هم گفت: به عنوان دستگاه نظارتی گزارشات فصلی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست و گاهی به صورت دوره‌ای توسط آزمایشگاه اداره کل استان انجام می‌شود.

مرتضی نخعی نژاد با بیان اینکه در نتیجه آزمایشات سه فاکتور تصفیه، چاه جاذب و مصارف کشاورزی تعیین می‌شود اظهار داشت: براساس آخرین آزمایش انجام شده، پساب فاضلاب برای کشاورزی مناسب نبوده است البته این به صورت دوره‌ای بوده و بعد از اخطارهایی که صادر می‌کنیم، برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در برخی روزهای سال پساب تصفیه شده برای کشاورزی مناسب نباشد لذا با توجه به بافت منطقه‌ای مسیر رهاسازی فاضلاب که دام و انسان تردد می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم از طریق لوله پساب منتقل شود.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان جنوبی گفت: برای راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند یا تجهیز تصفیه‌خانه کنونی باید دستگاه‌هایی که اعتبار در اختیار دارند، وارد عمل شوند.

وی افزود: تصفیه‌خانه کنونی بیرجند به روش تثبیت برکه است که ذات آن تولید بو است لذا انتشار بو به معنای این است که سیستم خوب کار می‌کند که در روزهای آفتابی انتشار بو کمتر است.

نخعی نژاد تاکید کرد: با توجه به حجم سنگین و شوکی که به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به صنعت طیور استان وارد شد، درخواست داریم امحای لاش‌ها با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای باشد تا سفره‌های آب زیرزمینی آسیب نبیند.

مسوول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هم گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان‌های استان در زمینه صدور مجوز و پروانه‌ها نیاز به حمایت دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا دارند.

غلامحسین مرتضوی راد افزود: در برخی شهرستان‌ها احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منتظر ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: در این زمینه از دستگاه‌هایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست داریم سرمایه‌گذاران متعدد را به این سمت سوق دهند تا پساب تصفیه‌خانه‌هایی مانند بیرجند خریداری شود.

مسوول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و روند طولانی اخذ مجوزهای اداری سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند.

وی گفت: در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه سرمایه‌گذار ورود کرده است اما حمایتی که باید از آنها نشده لذا درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها و پروانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

مرتضوی راد در ارتباط با پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: با توجه به اینکه تصفیه‌خانه کنونی فاضلاب بیرجند به روش برکه تثبیت است نمی‌توان برای جلوگیری از هجوم پرندگان مهاجر روی آن سرپوش گذاشت.

وی افزود: اگر بخواهیم تصفیه‌خانه را سرپوشیده کنیم فرایند تصفیه دچار مشکل می‌شود چون روزهای آفتابی در استان زیاد است و این سبب تصفیه شده و ما دخالت زیادی در تصفیه نداریم.

مسوول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: امید است با حمایت‌های مالی مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند به زودی راه‌اندازی شود تا شاهد مشکلاتی از این قبیل در استان نباشیم.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: یکی از مسایل مهم در زمینه پساب فاضلاب اینکه نباید در اختیار عموم قرار بگیرد لذا برای مدیریت مصرف پساب با برخی سازمان‌ها قرارداد منعقد شده است.

هدی موسی زاده افزود: با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قراردادی در خصوص واگذاری پساب به برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی صنعتی یا معدنی منعقد شده تا پساب برای آبیاری فضای سبز در اختیار این واحدها قرار بگیرد.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در ارتباط با کیفیت پساب فاضلاب نمی‌تواند اقدامی انجام دهد چون پساب را شرکت آب و فاضلاب تحویل می‌گیرد و متولی کیفیت آن نیز آبفا است.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پساب فاضلاب باید از برداشت عموم خارج شود تصریح کرد: این مهم با همکاری برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

وی گفت: تصفیه پساب فاضلاب یک سیستم پویا و زنده است به همین دلیل خودپالایی انجام می‌دهد.

موسی زاده یادآور شد: پساب فاضلاب بیرجند در سه نقطه پذیرنده از جمله آب سطحی، چاه جاذب و کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا اگر در مسیر رودخانه روان هم باشد مشکلی ندارد.

وی درباره احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق فاضلاب بیرجند در استان گفت: اینکه گفته شده رهاسازی فاضلاب در بستر رودخانه سبب انتقال بیماری شده است را قبول نداریم چون بدون شک در تمام دنیا سطوح آبی مانند دریاچه‌ها، تالاب‌ها، استخرها و سایر به صورت روباز است همانطور که برکه‌های تثبیت تصفیه خانه فاضلاب روباز بوده است.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تعداد زیادی از استان‌های کشور را درگیر کرده و مختص استان ما نبوده است لذا نمی‌توان گفت استان‌های دیگر هم به دلیل رهاسازی پساب فاضلاب در بیرجند درگیر شده‌اند.

وی بیان کرد: موضوع مهمی که باید مدنظر واحدهای مرغداری قرار گیرد، واکسینه کردن طیور است در غیر این صورت امکان حفاظت از منابع آبی در صورتی که پرنده مهاجر از آب‌های سطحی استفاده نکند، در هیچ جای دنیا مقدور نیست.

موسی زاده اظهار داشت: پساب فاضلاب بالقوه استعدادهای خاصی دارد و استانداردهای ثانویه می‌تواند باعث بهبود پساب شود.

وی تصریح کرد: برای استفاده از پساب فاضلاب بیرجند با سازمان جهاد کشاورزی درخصوص کشت محصولات غیرمثمر یا محصولاتی از قبیل پنبه، نوغان داری و چوب تفاهم‌نامه منعقد شده است.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: پساب تصفیه شده فاضلاب با رهاسازی در بستر رودخانه سبب تغذیه منابع آبی مسیرهای منتهی به تصفیه خانه می‌شود.