#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران صنایع آلاینده در حریم شهری طرح استفاده از روش‌های جایگزین برای کاهش آلودگی را ارایه دهند در غیر این‌ صورت نسبت به انتقال این واحدها تصمیم‌گیری می‌شود.

 علیرضا عباس‌زاده روز یکشنبه در نشست کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک افزود: سلامت مردم خط قرمز است دستگاه‌های نظارتی نسبت به منشاء آلودگی‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: با اعلام آلاینده بودن واحدهای صنعتی توسط متولیان در درجه اول، واحد شناسایی شده باید نسبت به حل مساله اقدام کند در غیر این صورت دستگاه‌های نظارتی نسبت به اخطار و پلمب واحد متخلف اقدام خواهند کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: صنایعی که در داخل محدوده مسکونی آلودگی ایجاد می‌کنند در اولین فرصت با روش‌های جایگزین میزان آلودگی را کاهش دهند و این روش‌ها را می‌توانند از واحدهای موفق در این حوزه الگوبرداری کنند.

وی گفت: براساس قانون هوای پاک وظیفه داریم منشاء آلودگی را در محدوده مسکونی پالایش و شناسایی کنیم و زمانی باید تصمیم برای انتقال گرفت که راهی برای کاهش منشاء آلودگی وجود نداشته باشد.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: صنایعی که آلودگی آنها فقط از طریق انتقال امکان‌پذیر باشد باید در طرح انتقال قرار گیرد تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

وی گفت: با شناسایی صنایع آلاینده ابتدا باید بررسی‌های کامل برای رفع آلودگی با توجه به پیشرفت علم و فناوری صورت گیرد و انتقال صنایع در تصمیم آخر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای برخی واحدها که عملیات شهرسازی باعث تداخل حریم شده طبق قانون باید تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذار برای انتقال واحد فراهم شود که دستگاه‌های متولی با حساسیت کامل باید این موضوعات را مورد بررسی قرار دهند.

وی تاکید کرد: سلامت مردم مهم است که باید با حساسیت دنبال شود اما نباید بررسی اشتباه سبب ضربه به صنایع و تولید شود.

انتقال ۱۰ واحد آلاینده در این کارگروه مطرح شد که برای هشت واحد استفاده از روش‌های جایگزین و برای ۲ واحد انتقال از محل تصمیم گرفته شد که از این واحدها، پنج واحد مربوط به بیرجند و پنج مورد مربوط به شهرستان های طبس، نهبندان و قاین است.

چهار کشتارگاه، سه کارخانه آسفالت و سه شن‌شویی به عنوان صنایع آلاینده مطرح در کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک خراسان جنوبی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.