معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: شرایط دریافت زمین در همه شهرهای خراسان جنوبی با توجه به استعلام نرخ فرزندآوری در استان تسهیل شد.

سید محمدرضا طالبی در نشست قرارگاه استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: براساس ابلاغیه معاون وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص زمین، استعلام نرخ فرزندآوری در همه شهرهای خراسان جنوبی از طریق ثبت احوال و در شهر بیرجند از طریق مرکز آمار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید انجام شود که به این شکل شرایط دریافت زمین تسهیل شده است.

وی گفت: از این طریق ضوابط و قوانین به نفع مردم تعریف می‌شود تا همه افراد واجد شرایط استان بتوانند از این ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر رایگان بودن زایمان طبیعی افزود: دانشجویان باردار یا افرادی که کودک زیر سه سال دارند می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین نیاز است زیرساخت‌های لازم برای اسکان موقت همراه مادران باردار که در شهر بیرجند از خدمات بیمارستانی استفاده می‌کنند، فراهم شود.

طالبی با اشاره به اهمیت تولد فرزند سالم گفت: آموزش و مشاوره ژنتیک در کنار تبلیغات فرزندآوری باید مورد توجه باشد زیرا معلولیت برای فرد، خانواده و جامعه رنج‌آور است و مشکلات متعددی را در پی دارد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز با توجه به اهمیت موضوع معلولیت باید فراتر از وظیفه اداری نگاه اعتقادی در این خصوص داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بالا بودن نرخ معلولیت در برخی روستاهای شهرستان درمیان گفت: ضمن جدی گرفتن آموزش و مشاوره در این نقاط باید از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: تبلیغات محیطی که در سطح شهر انجام می‌شود باید با مشورت دانشگاه علوم پزشکی باشد که به شکل تخصصی و کارشناسی ارایه شود.

طالبی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید افراد جوان اما با تعداد فرزند بالا را در زیر مجموعه خود شناسایی و از آنها تجلیل کنند که این موضوع در تشویق سایر افراد هم موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه معافیت از سربازی در اخذ تسهیلات ازدواج حذف و در تسهیلات فرزندآوری لحاظ می‌شود تصریح کرد: این موضوع باید از طریق مجمع نمایندگان استان پیگیری و رفع شود زیرا این ۲ تسهیلات در راستای هم بوده و نباید تفاوتی بین آنها باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بر پیگیری افزایش منابع بانکی استان برای ارایه تسهیلات فرزندآوری تاکید کرد و گفت: با توجه به بافت جمعیتی استان و کمبود منابع موجود باید پیگیری‌هایی در سطح کلان انجام شود که شاهد افزایش آمار پشت نوبت دریافت وام نباشیم زیرا این موضوع منجر به یاس و ناامیدی می‌شود.

وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه‌ها جزو ضروریات قوانین است لذا دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری باید به‌طور مستمر نحوه اجرای قوانین جوانی جمعیت در استان را رصد کند.

طالبی گفت: فرهنگ‌سازی درخصوص فرزندآوری لازم است و دستگاه‌هایی که تکلیف دارند باید برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

وی در ادامه بر رعایت مناسب‌سازی شهرها برای تردد بی‌دغدغه مادران و فرزندان هم تاکید کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: نرخ شیوع معلولیت در شهرستان درمیان به‌ویژه ۲ روستای پر جمعیت آن به‌شدت افزایش یافته است.

حسن شرفی ادامه داد: از همین رو باید مشاوره‌های ژنتیک به‌خصوص در خانواده‌های دارای فاکتور خطر جدی گرفته شود.

وی گفت: بهزیستی خدمات خوبی در زمینه پیشگیری از تولد فرزند معلول دارد اما خانواده‌های در معرض خطر باید از طریق نظام بهداشت و درمان ارجاع شوند تا در کنار مشاوره از غربالگری هم بتوانند استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: بهزیستی علاوه بر خدماتی که به معلولان می‌دهد در چند قلوزایی نیز تکالیفی دارد که کمک‌هایی انجام شده است.

وی افزود: ۳۹۸ خانواده دارای فرزند دو قلو و ۲۵ خانواده دارای فرزند سه قلو تحت پوشش بهزیستی هستند که ماهانه کمک هزینه‌ای را دریافت می‌کنند.

شرفی گفت: خدمات غربالگری بینایی و شنوایی نیز در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها از سوی بهزیستی به عموم مردم ارایه می‌شود.

همچنین در این نشست مقرر شد راهکارهای استفاده رایگان یا نیمه‌بها خانواده‌های پر جمعیت از امکانات تفریحی، ورزشی و سینماها بررسی شود.