مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین پیش‌بینی با توجه به اینکه امسال هم در برخی مناطق استان پیش‌بینی بارندگی ما کمتر از نرمال است، سال خشکی را پیش‌رو داریم.

علیرضا خندان‌رو روز چهارشنبه  افزود: شاید امسال وضعیت بارندگی استان از سال گذشته در مجموع بهتر باشد اما پیش‌بینی ما این است که خشکسالی در منطقه ادامه دارد.

وی گفت: خشکسالی سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر سال آبی گذشته، ۸۶ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر پدیده خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع مساحت استان ۱۰ درصد در وضعیت نرمال، ۲۷ درصد خشکسالی خفیف، ۳۴ درصد خشکسالی متوسط، ۱۱ درصد خشکسالی شدید و ۱۴ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

وی افزود: خراسان جنوبی ۲۰ سال متوالی خشکسالی را تجربه کرده است و در سال جاری وارد بیست و یکمین سال خشکسالی شدیم.

خندان‌رو گفت: میانگین بارندگی‌های خراسان جنوبی در سال آبی گذشته ۶۱ میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی ماقبل ۶۲ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: براساس پیش‌بینی فصلی بارندگی در استان که با همکاری مرکز ملی اقلیم‌شناسی انجام می‌شود، از ۱۰ آبان‌ تا ۱۰ دی امسال بارندگی‌ها در خراسان جنوبی به شکل نرمال پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از ۱۰ دی تا ۱۰ آذر ماه هم پیش‌بینی بارندگی‌های نرمال را در استان داریم و در این مدت بارندگی‌ها برای شهرستان‌های قاینات، زیرکوه، سربیشه، درمیان و بیرجند کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی گفت: از ۱۰ بهمن‌ تا ۱۰ اسفند ماه نیز بارندگی خراسان جنوبی در حد نرمال پیش‌بینی شده است که البته این مقدار بارندگی جبران شدت ضربات خشکسالی در ۲۰ سال گذشته را نخواهد کرد.

خندان‌رو بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون شاهد سال خشک و کم‌آبی در استان هستیم و هیچ بارندگی در خراسان جنوبی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بارندگی‌های استان در فصل زمستان و پاییز رخ می‌دهد گفت: میانگین بارندگی‌های بلندمدت در فصل پاییز حدود ۲۰ میلیمتر است که با گذشت یک ماه و نیم از این فصل هیچ بارندگی در خراسان جنوبی رخ نداده است.