معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت حسینیه نواب از بناهای تاریخی شهر بیرجند با تخصیص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شد.

علی شریعتی منش روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: حسینیه نواب که از بناهای تاریخی واجد ارزش و ثبت شده در فهرست میراث ملی است در محله چهار درخت بافت تاریخی بیرجند واقع شده است.

وی بیان کرد: شواهد و اصالت بنا گویای ساختار معماری حسینیه  مربوط به اوایل دوره قاجاریه است و با نمونه‌های تاریخی دیگری در استان و کشور مطابقت دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲ ایوان در ضلع شمالی و جنوبی بنا افزود: تزئینات زیبای رسمی‌بندی در تالار بنا و مشبک‌های گچی در ورودی بادگیر ایوان بسیار چشم‌نواز است.

وی گفت: این اثر تاریخی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان واگذار و به منظور حفظ ارزش‌های معماری بومی و سنتی آن فعالیت مرمت بنا با تخصیص ۲ هزار میلیون ریال آغاز شده است.

شریعتی منش تاکید کرد: با مرمت و بازسازی این اثر امکان بهره‌برداری فرهنگی و گردشگری در آن مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول تأسیسات الکتریکی و روشنایی در اولویت قرار دارد و پس از آن مرمت جداره داخلی، گچ کاری نمای داخلی و خارجی، نصب درب و پنجره و کف سازی اتاق‌ها در مراحل بعدی انجام خواهد شد.

حسینیه «نواب» از جمله بناهای تاریخی در شهر بیرجند است که بنا به آنچه مورخان بر کتیبه سردر آن نگاشته‌اند اولین خشت بنای آن در سال ۱۰۰۱ هجری قمری به دستور امیرزاده خاتون ملقب به بی بی نواب که از بانوان معتقد در خاندان خزیمه بوده بنا شده است.

این بنا در تاریخ اگرچه همواره از طبقات گوناگون رجال سیاسی، نظامی و کسبه پذیرایی کرده اما آنچه بی‌بی نواب در نیت خیر خود به دنبال آن بوده، ساختن فضایی برای برپایی عزای امام حسین (ع) است.

حسینیه نواب در بافت تاریخی شهر بیرجند سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسید.