رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶۷۲ میلیارد تومان در منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شده است.

مرتضی صفدری‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری افزود: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی استان بیشتر مربوط به افغانستان است، البته از کشور پاکستان هم سرمایه‌گذارانی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۷۲ میلیارد تومان در سایت مرکزی و ۴۸ میلیارد تومان در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان برای توسعه زیرساخت‌ها هزینه شده است.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی برای میزبانی از واحدهای تولیدی برای سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات، صنعت و تجارت راه‌اندازی شده و متناسب با حضور سرمایه‌گذاران موظف به تامین زیرساخت‌ها در این سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما اپراتور و سرمایه‌گذار در واحدهای تولیدی نیستیم، اضافه کرد: گرچه گروهی به عنوان عمده سهام‌دار منطقه ویژه اقتصادی در برخی موارد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌خصوص در زمینه تولید خط کاشی و سرامیک وارد شدند و توافقی جدی داشته‌اند و نهمین خط طراحی شده تولید کاشی و سرامیک در یکی از واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در حال ساخت است.

صفدری‌زاده با بیان اینکه تاکنون متناسب با شرایط تلاش کردیم علیرغم مباحثی که در تامین آب، برق و گاز سایت مرکزی هست، متقاضی را بدون پاسخ رها نکنیم، اضافه کرد: تاکنون ۱۴ واحد در سایت مرکزی و ۲۰ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و زمینه اشتغال تعدادی زیادی از جوانان این خطه را فراهم کرده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۸۹ نفر اشتغال در خود سازمان و واحدهای تولیدی مستقر در آن ایجاد شده و روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر از فعالیت در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان ارتزاق می‌کنند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی عنوان کرد: اصحاب رسانه در راستای رسیدن به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان باید تلاش کنند و با توجه به اینکه شعار سال از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» انتخاب شده است، خبرنگاران در این زمینه می‌توانند پشتیبان باشند و باعث جلب نگاه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سمت استان شوند و سیمای واقعی از شرایط، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خراسان جنوبی را در سطح کشور معرفی کنند.

وی گفت: در حال حاضر هم دولت مردمی و انقلابی بر روی کار آمده است و ما راهی در توسعه کشور جز با همراهی بخش خصوصی نداریم، با توجه نظر مقام معظم رهبری و نگاه شخص رییس جمهوری برای توسعه کشور باید بخش خصوصی فعال شود.

صفدری‌زاده با تاکید براینکه فعال‌سازی بخش خصوصی هم را می‌توان به عنوان یکی از رسالت‌های رسانه نام برد، اضافه کرد: بخش خصوصی دارای توان مالی و مدیریتی، سرمایه‌گذاری را با توجه به ظرفیت‌های غنی در خراسان جنوبی مدنظر قرار دهند چرا که نتایج اقتصادی خوبی به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی با توجه تجربه‌ای که به عنوان فعال اقتصادی دارم، مزیت‌های بیشتری را در این استان نسبت به برخی نقاط توسعه‌ یافته کشور وجود دارد، ممکن است که برخی محدودیت‌هایی هم داشته باشیم اما این محدودیت‌ها نمی‌تواند توجیهی برای نبود توسعه یافتگی استان باشد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی عنوان کرد: مدیریت ارشد خراسان جنوبی هم با تشکیل ستاد توسعه خاوران و با القای این نگاه که بخش خصوصی توانمند و پای به کار را باید پذیرا بود، نگاه خوب و مثبتی در خصوص توسعه استان دارد.

صفدری‌زاده اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی مامن سرمایه‌گذاران است، به شکلی تلاش ما جذب سرمایه‌گذار برای توسعه استان بوده است، امروز هم فارغ از تکانه‌های اقتصادی که ممکن است متوجه برخی واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شده اما منطقه ویژه اقتصادی بیشترین همراهی را با سرمایه‌گذاران داشته است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی این است که در کمتر از ۴۸ ساعت مجوزها را صادر کنیم و میزبان سرمایه‌گذاران باشیم گفت: منطقه ویژه اقتصادی آمادگی خرید محصول زعفران و زرشک را دارد و  فرآوری این محصولات هم در دستور کار است.

صفدری زاده با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی نداریم، تصریح کرد: در زمینه برق، منطقه ویژه اقتصادی در حال حاضر با یکسری محدودیت‌هایی مواجه است و انتقال خط توزیع برق ۶۰ مگاواتی از پست بیرجند تا منطقه ویژه اقتصادی نهایی شده و کار اجرا شروع شده و کمتر از هشت ماه آینده برای همیشه این مشکل حل می‌شود.

وی با بیان اینکه موانع تولید و فرآروی فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی چیزی بیشتر از موانع سطح کشور نیست، تصریح کرد: فضای کسب و کار در کشور باید بهتر از این وضعیت فعلی می‌بود و باید بپذیریم که موانع در فضای کسب و کار وجود دارد اما نسبت دادن آن فقط به بیرجند بی‌انصافی است.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: مانع بر سر راه تولید شاید فردی نیست و مشکل ساختار قانونی، تعداد زیاد آیین نامه‌ها و قوانین است که باید در سال جاری با توجه به شعال سال از سوی مسوولان گام جدی در این زمینه برداشته شود، برحی اوقات در خراسان جنوبی گفته می‌شود که مسوولان خیلی قانون مدارتر هستند ولی در صورتی در برخی جاها اگر قانون به خوبی اجرا شود، به نفع سرمایه‌گذار است.

صفدری‌زاده ادامه داد: اگر موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد با همت مسوولان برداشته شود، تحریم‌ها هم اثرگذار نیست، باید به بخش خصوصی بیش از گذشته توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز حس باور حضور در فضای کسب و کار در برخی سرمایه‌داران استان وجود ندارد، عنوان کرد: نبود برخورداری از زیرساخت‌ها نمی‌تواند خیلی مانع توسعه و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی باشد البته اگر این زیرساخت‌ها فراهم باشد وضعیت بهتر خواهد بود اما از لحاظ زیرساختی هم هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی متصور نیستم.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به سیاه‌نمایی‌های برخی از سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: انگیزه این افراد بیشتر امتیاز گرفتن از حاکمیت و کنترل رقیب‌پروری است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای ارتقای حضور بخش خصوصی در فضای کسب و کار استان، افزود: بیرجند مسیر توسعه یافتگی خود را پیدا کرده و برای رسیدن به تعالی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به تولید خودروهای برقی در منطقه اشاره کرد و گفت: خودروهای برقی ساخت بیرجند تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، شاید شرکت‌های خارجی هم به خاطر تامین مشارکت کنند.

وی یکی از مزیت‌های خراسان جنوبی را مرز مشترک با کشور افغانستان دانست و اضافه کرد: علیرغم شرایط بی‌ثبات کننده و تغییرات کشور افغانستان، توانستیم شرایط را کنترل کنیم و وضعیت تجارت را به روال قبلی ادامه دهیم و تلاش مسوولان استانی در این خصوص قابل تقدیر است چرا که روند تجارت ما دچار شوک‎های بزرگی نشد.

صفدری‌زاده گفت: در چند سال اخیر با تلاش سایر مسوولان متولی و با رویکردی که منطقه ویژه اقتصادی در مرز داشته است، امروز مرز ماهیرود به خاطر موقعیت استراتژیک خود می‌تواند بهتر از مرز میلک سیستان و بلوچستان و مرز دوغارون خراسان رضوی عمل کند و در اکثر شاخص‌ها شاهد افزایش مبادلات تجاری در این مرز هستیم.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: هدف همه این است که خراسان جنوبی از لحاظ اقتصادی و توسعه تجاری بتواند، جایگاه بهتری داشته باشد، تلاش استاندار خراسان جنوبی در خصوص اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید محصولات زرشک و زغفران استان قابل تقدیر و نویدبخشی خوبی برای کشاورزان این استان بود.

وی ادامه داد: همچنین استاندار خراسان جنوبی و تیم استانداری در زمینه صنایع معدنی، توسعه و فعال‌سازی معادن هم برنامه جامع دیدند و با تخصیص اعتبارات ملی اقدام خوبی در این زمینه صورت گرفته شده است.

وی گفت: برخی انتقادات را می‌شود در خفا پیگیری و به نتیجه رساند و مزیت‌ها خوب استان و مدیریتی را برجسته کرد تا فضای دلنشینی را از استان ارائه دهیم و فضای امیدبخشی را داشته باشیم.

صفدری‌زاده افزود: فضای رسانه باید به سمت و سویی برود که رسانه هم به عنوان بازوی توانمند برای توسعه استان قلم بردارد و جدا از فعالیت‌های حزبی، سیاسی و گروهی مردم و توسعه استان دیده شوند.

وی در خصوص مشکل رانندگان حامل سوخت که مقصد آنها تخلیه بار در گمرک ماهیرود است اما باید برای نوبت‌گیری حضوری به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مراجعه کنند گفت: در پنج سال گذشته به دلیل نبود نوبت‌گیری بارها شاهد صف‌های طولانی خورودهای مشتقات نفتی در مرز بودیم و این موضوع علاوه بر معطل شدن رانندگان خطرات جانبی هم داشت.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: به دلیل این مشکل مسوولان استانی تصمیم گرفتند که ماشین‌هایی که به سمت مرز می‌رود، کنترل شده باشد، تدبیر دادستان و مدیرکل گمرکات وقت استان این بود که کامیون‌ها در منطقه ویژه اقتصادی مستقر و متناسب با ورود کامیون‌های افغانی به مرز، کامیون‌ها از منطقه ویژه اقتصادی ترخیص و روانه مرز شوند.

صفدری‌زاده ادامه داد: این روند فعالیت تا یک ماه پیش ادامه داشت، به مدت ۲۰ روز مجدد کامیون‌ها بدون اینکه در منطقه ویژه اقتصادی پذیرش شوند، روانه مرز شدند که در نهایت همان مشکلات قبلی پیش آمد و مسوولان دوباره از منطقه ویژه اقتصادی خواستند که روال پذیرش قبلی خود را دنبال کند.

وی بیان کرد: استقرار کامیون‌ها در منطقه ویژه اقصادی به مثابه یک بمب است و خطراتی جانبی زیاد دارد و هزینه پارکبان، نگهبان، بیمه مسوولیت و آتش سوزی بیشتر از حق عوارضی است که از رانندگان گرفته می‌شود، مسوولان در این خصوص هر تدبیری کنند ما هیچ حساسیتی نداریم.