گزارش تفضیلی کارگروه اشتغال استان  خراسان جنوبی

سومین کارگروه تخصصی اشتغال استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی و با حضور مدیران اقتصادی استان برگزار شد.

سنجری افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را تقویت روحیه امید نسبت به آینده در میان جمعیت بالای ۱۰سال عنوان کرد و به نرخ مشارکت ۲/۴۲ درصدی استان در بهار سال جاری اشاره نمود که میانگین این نرخ در کشور ۶/۴۰ بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چشم انداز کشور در سالجاری برای ایجاد اشتغال با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار کارو تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص و همچنین برنامه های اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش جمعیت شاغل استان، ۹۷۰هزار نفر اعلام کرد  که از این تعداد ۸هزار فرصت شغلی سهم استان می باشد. وی اجرای برنامه های دولت در حوزه اشتغال و جذب منابع تخصیص یافته در این حوزه را مستلزم  هم افزایی، همراهی، همگرایی و همکاری بین دستگاهی دانست.

محمد سنجری دبیر کارگروه اشتغال استان از نرخ بیکاری ۷/۱۰ در استان و ۴/۱۲ درصد در کشور در سال ۹۵ خبر داد و گفت : کاهش ۱درصدی نرخ بیکاری استان، پس از اجرای برنامه های اشتغال پیش بینی شده است. وی تعهد اشتغال در سالجاری استان را ۸۱۲۴ نفر اعلام کرد که تا کنون ۱۶۲۳نفر یعنی معادل ۲۰ درصد تعهد توسط دستگاه های اجرایی فعال در این حوزه ثبت شده است.

دبیر کارگروه اشتغال استان ضمن قدردانی از همکاری دستگاه ها در خصوص جذب اعتبارات تبصره ۲۶ قانون بودجه؛ میزان اعتبارات جذب شده توسط دستگاه های حمایتی را قابل قبول خواند و این میزان را در کمیته امداد۶/۷۸ درصد و در بهزیستی ۳/۸۴ درصد اعلام کرد.

سنجری ایجاد فرصت های شغلی جدید به ویژه برای جوانان دانش آموخته دانشگاهی، ارتقای اشتغال پذیری و مهارت آموزی نیروی کار، کاهش عدم تعادل های بازار کار از ابعاد مختلف (سنی، سواد، منطقه ای و …)، حفظ و صیانت از اشتغال موجود در کشور از مهمترین اهداف کلی برنامه های اشتغال فراگیر برشمرد.

سنجری ضمن تبیین طرح های مداخلات در بازار کار و توسعه نهادی و مالی که شامل طرح های کارانه اشتغال جوانان(کاج) می باشد؛به سهم ۵۶۰ نفری استان در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ؛ سهم ۲۰۲۵ نفری در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و طرح مشوق های بیمه کارفرمایی با سهم ۸/۲ درصدی استان برای توزیع بسته مشوق های حمایتی پرداخت.

سنجری تامین منابع مالی طرح ها و اقدامات اشتغالزایی در رسته ها، مداخلات سیاستی و اشتغال حمایتی در قالب تسهیلات ،تامین یارانه تسهیلات مورد نیاز و یا کمک های فنی و اعتباری را از طریق  تسهیلات شبکه بانکی، اعتبارات عمومی، اعتبارات صندوق کارآفرینی امید،اعتبارات داخلی نهادهای حمایتی و عمومی غیردولتی و تسهیلات صندوق توسعه ملی دانست.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن اشاره به طرح تکاپو؛ محور اصلی اجرای طرح را ، توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح استانها، طراحی سیاست های اجرایی متناسب و پیشنهاد سیاست در سطح ملی وبهسازی دینامیک اشتغال استان، شناسایی و بهینه کردن سیستم کسب وکار در رسته فعالیت های اصلی و کلیدی استان دانست و افزود : رسته های اولویت دار استان در اجرای طرح تکاپوتولید، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی شامل زعفران، زرشک، پسته، عناب،خرما ،انار، گیاهان داروئی و… ، صنایع دستی ، فرش ، گردشگری ، حمل و نقل و ترانزیت و فناوری اطلاعات و it می باشند.

تبیین تفاهم نامه شش جانبه با موضوع توسعه روستایی فی مابین کمیته امداد امام خمینی(ره) اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، آموزش فنی و حرفه ای، تعاون روستایی و بسیج سازندگی استان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه بود. بر اساس این طرح زنجیره های اقتصادی مزیت دار در دهستان های منتخب خراسان جنوبی شناسایی شده و با هدف، افزایش توانمندی مردمی (نهادی و انسانی) درون منطقه و روستاها، در دست یابی به تراز مناسب و مطلوب اقتصادی متناسب با اصول اقتصاد مقاومتی اجرایی می گردد. لازم بذکر است این طرح به منظور پیشبرد اقتصاد مقاومتی در سطح محلی و روستایی، با تأکید بر تولید و اشتغال، و با رویکرد جهادی- مردمی، طراحی شده و در دست اجرا قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی، در این جلسه گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره در دستور کار دولت و نظام بوده موضوع اشتغال و رفع معضل بیکاری است که تاکنون در این زمینه اقدامات بسیار مناسبی از سوی دولت یازدهم انجام شده است.
بی بی عصمت سرفرازی، به بسته های حمایتی که دولت در زمینه مشوق های اشتغال در نظر گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران تلاش کنند تا سهم استان را از این بسته ها دریافت نمایند.
وی افزود: باطرح ها و برنامه های مختلفی که دولت در زمینه اشتغال ارائه کرده وظیفه مسئولین در بخش های مختلف سنگین تر از قبل شده و باید جدی تر از گذشته به آن پرداخته شود.
وی به طرح تکاپو به عنوان یکی از این طرح ها اشاره کرد و گفت: در این طرح علاوه بر توجه به تولیدکنندگان، موضوع بازار فروش محصولات نیز به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی، به طرح کارورزی دانش آموختگان به عنوان یکی دیگر از طرح های دولت در زمینه اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: طرح کارورزی در محیط واقعی کار در راستای ارتقای مهارت آموزی کارآموزان از دیگر مواردی است که از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته وارد فاز اجرایی شده است.
سرفرازی، اشتغال روستایی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: با ابلاغی که از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری صورت گرفته تفاهم نامه ای نیز فیمابین دستگاه های اجرایی ذی ربط در استان به انجام خواهد رسید و شاهد اقدامات خوبی نیز در این زمینه خواهیم بود.
وی به اعتماد مردم به دکتر روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: اعتماد مردم به دولت به عنوان یک سرمایه مهم اجتماعی باید مورد توجه قرار گرفته و مدیران باید با کار و تلاش شبانه روزی و بی وقفه این اعتماد را پاسخ گویند.
وی به سهمیه در نظر گرفته شده برای دستگاه های اجرایی در زمینه ایجاد اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: دبیرخانه این کارگروه باید با رصد اقدامات دستگاه ها در این زمینه ، نقاط قوت و ضعف های موجود را شناسایی کرده و در پایان سال نیز گزارشی از اقدامات دستگاه ها در این رابطه ارائه نمایند تا بتوان به اهداف مشخص شده در این زمینه دست یافت.
وی استفاده بهینه از امکانات و اعتبارات دستگاه های اجرایی در زمینه ایجاد اشغال را مورد تاکید جدی قرار داد و افزود: با تفاهم نامه ای که در این رابطه به امضاء خواهد رسید امید است از امکانات و اعتبارات موجود بتوان به نحو مطلوب و بهینه در راستای ایجاد اشتغال خصوصاً در حوزه روستایی استفاده کرد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله