– معاون فرماندار بیرجند گفت: یکی از مولفه‌های ارزیابی مدیران توسط فرمانداری، میزان تعامل با سازمان‌های مردم نهاد (سمن) است و این ارتباط باید در دستگاه‌ها تقویت شود.

سعید برقی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بیرجند افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی نه در شعار بلکه در عمل به جوانان و سازمان‌های مردم نهاد اعتماد کنند.

وی گفت: البته مطالبه‌گری از طرف سمن‌ها باید همواره باشد و نگاه دولت و دستگاه‌های اجرایی نسبت به آنها مثبت و برای استفاده از ظرفیت سمن‌ها است.

وی اظهار داشت: به مدیران دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنیم که از مهمترین عوامل ارزیابی مدیران، تعامل دستگاه‌ها با سازمان‌های مردم نهاد است اما در مجموع باید به سمتی برویم که همکاری و تعامل بین دستگاهی به شکل مطلوب ایجاد شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند افزود: با بپذیریم که ویروس کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد و باید همه پروتکل‌های بهداشتی در این خصوص به درستی رعایت شود.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد درخصوص مقابله با کرونا کارنامه درخشانی دارند که باید به نقش آنها بیشتر توجه شود.

برقی گفت: فلسفه برگزاری نشست‌ها و کمیسیون‌ها نباید فقط نمایش آمار باشد هرچند این بخشی از کار است اما هدف این است که پیرامون سرفصل مربوط مشخص کنیم که در چه جایی هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم.

وی اظهار داشت: این جلسات باید نشان دهد که سال قبل کجا بودیم و امسال به کجا می‌رویم، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را رفع کنیم همچنین افراد صاحبنظر در این حوزه باید راهکار ارائه دهند تا به سمت پیشرفت حرکت کنیم.

معاون فرماندار بیرجند گفت: ارائه آمار باید مبنای کار باشد اما جایگاه اصلی ما باید مشخص شود که بدانیم به آنجا برسیم و فلسفه برگزاری جلسات در این راستا است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد کارنامه درخشانی دارند و پویایی و پرتحرکی از ویژگی‌های جوانان است که ما به عنوان دستگاه اجرایی به تعامل با سمن‌ها کمک می‌کنیم.

برقی گفت: شیوع کرونا اخیرا زیاد شده که نگران کننده است و به دلایلی آمار به شکل شهرستانی و استانی اعلام نمی‌شود که باید با همفکری و هم‌افزایی در سال جهش تولید به سمت رفع مشکلات موجود برویم.

وی اظهار داشت: بسیاری از مربیان ورزش که ارتزاق آنان وابسته به مربی‌گری بوده کارشان متوقف مانده و هنرمندان هم با مشکلات زیادی مواجه‌اند، قشر متوسط گرفتار تورم و مسائل اقتصادی است که دست کمک و یاری به سمت سمن‌ها دراز می‌کنیم.

سرپرست اداره ورزش و جوانان بیرجند هم گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف، افزایش امید و نشاط در جامعه، ترویج فرهنگ ایثار، مقابله با آسیب‌های اجتماعی از اقدامات سازمان‌های مردم نهاد است که ما را به سمت باور تشکل‌ها سوق می‌دهد و سازمان‌ها و مسوولان باید فضای فعالیت سمن‌ها را فراهم کنند.

محمد شیردل افزود: سال گذشته پنج جلسه در ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بیرجند برگزار شد که این جلسات شامل طرح ملی گفت و گوی خانواده، اوقات فراغت، اشتغال و اوقات فراغت، ازدواج و تعالی خانواده و فضای مجازی بود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل شورای عالی فضای مجازی با هدف جلوگیری از موازی کاری در برنامه‌های فضای مجازی در استان خراسان جنوبی به درخواست بعضی از تشکل‌های مردمی مطرح شد.

رییس مجمع سمن‌های جوانان خراسان جنوبی هم گفت: سمن‌ها هموراه در بحران‌ها به مثابه بازوی توانمند دولت هستند که در پی شیوع ویروس کرونا سازمان‌های مردم نهاد استان در کنار دیگر دستگاه‌ها با اقدامات مربوط به مقابله با کرونا رفتند.

تکتم سیدآبادی افزود: اقدامات سازمان‌های مردم نهاد شامل آگاه سازی مردم نسبت به کرونا، توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تولید محتوا در فضای مجازی، ضد عفونی اماکن و برگزاری جشنواره‌های مجازی برای تشویق مردم به ماندن در خانه بوده است.