استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر جامعه‌ای قصد تحول و پیشرفت داشته باشد، محور آن معلم است و جایگاه معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ویژه دیده شود.
جواد قناعت  در مراسم محوری گرامیداشت هفته معلم در بیرجند که با حضور رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور برگزار شد افزود: تبیین جایگاه و اهمیت نقش معلم به بیان دلایل عقلی و نقلی (روایی) برای نسل نوجوان و جوان نیاز دارد.

وی گفت: در زمینه دلایل نقلی و روایی برای مقام و جایگاه رفیع معلم همین بس که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «من معلم برانگیخته شده‌ام» یا در روایتی حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که به من یک حرف بیاموزد مرا بنده خود کرده است».

رئیس شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی ادامه داد: برای تحول هر جامعه باید افراد آن متحول شوند و این مستلزم تربیت صحیح است که البته باید زیرساخت‌های تعلیم و تربیت هم آماده باشد که شان این زیرساخت‌ها معلم است.

وی گفت: اگر معلم با تدبیر و دلسوزانه عمل کند قطعا مشکلات کشورمان حل می‌شود البته عوامل خارج از محیط مدرسه مانند خانواده، رسانه، فضای مجازی و اجتماعی در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان تاثیرگذار است اما سازنده اصلی که می‌تواند ساخت مستحکمی از شخصیت دانش‌آموزان ایجاد کند تا عوامل گوناگون نتواند تاثیر بنیادی بر این محصول بگذارد، معلم است.

قناعت با بیان اینکه معلم محور تحول آموزش کشور است افزود: هر سندی که برای تحول آموزش کشور طراحی می‌شود، معلم است که باید آن سند را اجرا کند.

وی گفت: تاثیر معلم گاهی از تاثیر وراثت‌ها بیشتر است و با تمرین و آموزش‌های مناسب می‌تواند آن فرد را از خصلت‌های وراثتی رهایی بخشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ماندگاری آموزش معلمان ادامه داد: به مقتضای سن دانش‌آموزان میزان پذیرش در آنان به صورتی است که از سایر سنین مثل دوران تحصیلات تکمیلی به مراتب بیشتر است و باعث شده برای سال‌ها تعالیم معلمان در اذهان دانش‌آموزان حک شود.

وی گفت: تعلیم دهنده بودن معلمان منحصر به آموزش مسائل علمی نیست بلکه معلم یک الگو در تمامی حوزه‌های رفتاری برای دانش‌آموزان است که بسیار تاثیرگذار نیز هستند.

قناعت افزود: معلم با سخن، منش و رفتار خود می‌تواند به دانش‌آموز اعتماد به نفس و امید بدهد و او را روانه‌ میدان‌های عمل کند.

وی تصریح کرد: در حوزه پرورش نباید منحصر باشیم بلکه معلمان هم می‌توانند کار پرورشی انجام دهند و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب تقویت و هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی در شمار کارهای اصلی است که باید انجام دهیم.

همچنین در این مراسم چهار معلم نمونه استانی، ۳۹ معلم نمونه شهرستانی و ۸۳ مدیر و معاون نمونه شهرستانی تجلیل شدند

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور