رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار کرد: یک قلاده گربه شنی در کویر لوت شهرستان خوسف مشاهده و تصویربرداری شد.

محمد دادی،  گفت: همیار افتخاری محیط زیست یک قلاده گربه شنی را به طور مستقیم در کویر لوت مشاهده و از آن عکس برداری کرد.

، وی بیان کرد: گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران است که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی به ویژه تپه زارهای ماسه‌ای دارد و از نظر جثه از گربه اهلی کوچک‌تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: در یک سال گذشته گونه‌های شاخصی از قبیل گربه وحشی و شاه روباه توسط محیطبانان منطقه برای اولین بار ثبت شده است و هم اکنون تصویر گونه زیبا، کمیاب و منحصر به فرد گربه شنی هم توسط دوستدار طبیعت ثبت شد که این خود نوید بخش برنامه ریزی برای حفاظت بیشتر جهت زنده کردن نسل این گربه سانان کوچک در زیستگاه‌های شهرستان خوسف است.

وی از مردم شهرستان خوسف خواست با حساس بودن به محیط پیرامون و مهربانی با حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان را در جهت رسیدن به اهداف سازمانی یاری کنند.

زیستگاه گربه شنی با  نام علمی Felis margarita، مناطق استپی و بیابانی است. این گربه خود را با مناطق فوق‌العاده خشک و تپه‌های شنی تطابق داده است. گربه شنی شب‌گرد است و روزها در یک سوراخ کم عمق استراحت می‌کند. جفت‌گیری در اواسط زمستان صورت می‌گیرد و احتمالاً دوبار در سال تولید مثل می‌کند. بعد از حدود ۶۳ روز دو تا چهار بچه کور می‌زاید. چشم‌های نوزادان بعد از دو هفته باز می‌شوند. گربه شنی یکی از جانوران کمیاب ایران است و به سختی می‌توان آن را مشاهده کرد. در خراسان جنوبی نیز به همت محیط بانان پر تلاش استان این گونه نادر، دیده شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور