رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۱ نفر در تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: در این مدت سه هزار و ۴۴۴ فقره تصادف در محورهای استان خراسان جنوبی رخ داده که تعداد تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۶۶۹ نفر نیز از ابتدای امسال تاکنون بر اثر تصادفات برون شهری مصدوم شدند که این تعداد هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هشت محور بیشترین آمار متوفیان تصادفات را داشته است گفت: محورهای بیرجند – زاهدان، بیرجند – گناباد، دیهوک – کرمان، نهبندان – زابل، دیهوک – فردوس، بیرجند – اسدیه، طبس – عشق آباد و طبس – یزد دارای بیشترین متوفیان است.

وی توجه نکردن به جلو با ۴۵ درصد را بیشترین علت تصادفات در جاده‌های این استان عنوان کرد و گفت: تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۵ درصد در رده دوم علت تصادفات قرار دارد.

سرهنگ رضایی افزود: ۳۳ دستگاه در کاهش تصادفات و انضباط‌بخشی به ترافیک نقش دارند که سهم نیروی انتظامی ۱۹ درصد است.

وی با بیان اینکه ۸۱ درصد مربوط به سایر سازمان‌ها است تصریح کرد: این موضوع در جلسات ستاد راهبری تصادفات به ریاست استاندار خراسان جنوبی مطرح و مقرر شده که برنامه جامع کاهش تصادفات توسط سازمان‌های مربوطه تهیه و اجرایی شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی یادآور شد: برنامه‌های عملیاتی پلیس راه در سه حوزه انضباط ترافیکی، مهندسی ترافیک و آموزش فرهنگ ترافیک تهیه و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شده است.

طول راه‌های این استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این میزان ۷۶۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، سه هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

با توجه به نبود راه‌آهن و وضعیت پروازی در مرکز استان، ۹۰ درصد استفاده مردم از حمل و نقل جاده‌ای است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور