رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و اعتبارات پارک علم و فناوری در سال جاری به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان پرداخت شد.

محمدعلی ناصری روز شنبه در جشنواره جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: برای توانمندسازی شرکت‌ها و واحدهای فناور با ۲۵ مشاور در سراسر کشور ارتباط داریم تا شرکت‌ها را حمایت کنند.

وی با اشاره به وجود چهار مرکز علم و فناوری در شهرستان‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین ۱۵۰ شرکت فناور و ۳۵ شرکت دانش بنیان در سطح استان فعال است که پارک علم و فناوری در زمینه توانمندسازی، استقرار و بحث مالی از شرکت‌ها حمایت می‌کند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۱.۵ درصد شرکت‌های فناور کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: این در حالیست که این استان یک درصد جمعیت کشور را دارد و با توجه به پتانسیل نیروی انسانی مستعد و توانمند به راحتی قادر به افزایش دو یا سه برابری شرکت‌های فناور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان برای ۷۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

ناصری عنوان کرد: برای ارتقای شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در صدد هستیم تا شهرک علمی و تحقیقاتی خراسان جنوبی سال آینده در استان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت علم و فناوری، گفت: ارتقای دانشگاه‌های کشور از نسل دوم (دانش محور) به نسل سوم (پژوهش محور) از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه پایه‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های دانش‌بنیان است اظهار داشت: تمام تلاش پارک علم و فناوری رفع موانع در مسیر تولید است همچنین مسوولان باید کاری کنند مقداری سنگ‌های جلوی نخبگان را حذف کنیم.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب تمام مقالات آی اس آی کشور ۴۰۰ مقاله بود که برخی نیز با سایر کشورها مشترک بود اما بعد از انقلاب اسلامی، ایران در زمینه‌های علمی به رتبه ۱۶ دنیا رسید در حالیکه یک درصد جمعیت را دارد.

ناصری با بیان اینکه تمامی دستاوردهای علمی کشور ناشی از تلاش و فعالیت دانشمندان و شهدای هسته‌ای و علمی کشور است گفت: باید دانشگاه‌ها به محلی برای کارآفرینی (دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم) تبدیل شده تا دانش تولید شده به شغل پایدار و درآمد تبدیل شود.

مسوول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: هدف از جشنواره علم و فناوری در استان تجلیل از مخترعین، پژوهشگران و منتخبین اقشار دانشور بسیج استان است.

مرتضی عظیمی‌فر افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به موضوع علم و فناوری و اهمیت آن در تمدن نوین اسلامی توجه ویژه‌ای شده است.

وی بیان کرد: امنیت و جبهه مقاومت، علم و فناوری ۲ مولفه مهم برای کشور است لذا می‌توان از ترور شخصیت‌های علمی و هسته‌ای کشور به عنوان ناجوانمردانه ترین و پلیدترین اقدام دشمنان در عرصه مقابله با پیشرفت‌های علمی یاد کرد که نشان از خصلت وحشی‌گری و حیوانی دشمنان است.

وی گفت: دشمن از بحث مقاومت و علم و فناوری وحشت دارد چراکه علم و فناوری موتور پیشران و توسعه کشور است.

مسوول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مرکز رشد و خلاقیت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان تصریح کرد: در این مرکز از ایده‌هایی که تبدیل به محصول شود حمایت می شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۲ کارگاه الکترونیک و مکانیک در این مرکز فعال است یادآور شد: همچنین خانه نخبگان استان در عرصه فنی در حوزه مختلف آب، فناوری و اطلاعات فعالیت دارد.

عظیمی‌فر ادامه داد: همچنین مرکز هدایت و حمایت موضوعی بسیج علمی و پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی و پاستوریزاسیون شیر شتر فعالیت دارد.

وی به افتتاح نخستین خانه نخبگان علوم انسانی در استان اشاره کرد و گفت: این نخستین خانه نخبگان علوم انسانی در سطح کشور است که با همکاری دانشگاه پیام نور امسال در بیرجند افتتاح شد.

وی افزود: یکی دیگر از مراکز فعال در سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان جنوبی پردیس دانش بنیان بسیج است که شرکت‌های دانشور استان در آن مستقر و مشغول فعالیت هستند.

همزمان با هفتمین روز دهه فجر از ۱۵ نفر از برگزیدگان جشنواره جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی با حضور رییس دانشگاه شهید مطهری (ره) و جمعی از مسوولان استان تجلیل و قدردانی شد.