#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

اهدای پلاکت فرزیس از فروردین تا پایان تیر امسال بیش از ۴۹ درصد در استان نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

 کامبیز مهدی زاده  در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار داشت: در این مدت دریافت پلاکت از فرآورده‌های خونی اهداکنندگان با استفاده از دستگاه پلاکت فرزیس ۱۵۱ ثبت شده که این رقم سال گذشته ۱۰۱ مورد در استان بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۹ هزار و پنج نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از این تعداد هفت هزار و ۴۷۴ مورد موفق به اهدای خون شدند این در حالی است که رقم اهدای خون در چهار ماه ابتدای سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۸ مورد بوده است.

وی با اشاره به آمار اهدای خون بانوان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۴ مورد اهدای خون توسط بانوان داشتیم در صورتی که چهار ماه ابتدای سال گذشته ۲۸۸ مورد از اهدای خون بانوان به ثبت رسید.

مهدی زاده  با تاکید بر اینکه مشارکت بانوان در اهدای خون پایین است اظهار داشت: البته شاخص اهدای خون بانوان نسبت به کل آمار اهداکنندگان در کشور کمتر از پنج درصد و در خراسان جنوبی بیش از ۶ درصد است اما در مجموع این آمار نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است.

وی با اشاره به وضعیت ذخایر خون نیز عنوان کرد: ذخیره خونی در خراسان جنوبی بین ۶ تا هشت روز بوده که وضعیت عادی است البته در برخی از گروه‌های خونی همچون o منفی دچار کمبود هستیم که معمولا با فراخوان مشکل رفع می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی استان به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود گفت: با توجه به آمار بیماران تالاسمی در این استان که معمولا هم بومی خراسان جنوبی هستند نیاز به فرآورده‌های خونی نیز بیشتر است.

وی به نقش رسانه‌ها در ارتقای دانش سلامت مردم اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود در بحث اهدای خون فرهنگ سازی لازم صورت گیرد که این مهم به‌روز یا ساعت خاصی موکول نشود.

مهدی زاده با تاکید بر اینکه شرایط کرونا و کاهش میزان مراجعه مردم نیاز به افزایش اهدای خون را بیشتر کرده است  یادآور شد: در حال حاضر در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاین ۶ روز هفته خونگیری انجام می شود و مرکز فردوس نیز فعلا برای دو روز در هفته فعال است.

وی همچنین برلزوم گسترده شدن دامنه گروه هدف اهداکنندگان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه گروه هدف اهدای خون ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و بسیاری از اهداکنندگان مستمر در حال خروج از این گروه هستند نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: در چهارماه ابتدای امسال میانگین سنی اهداکنندگان خون خراسان جنوبی ۳۸ سال بوده است.

وی با اشاره به صادرات پلاسمای تولید شده از خون اهدایی نیز گفت: از آنجایی که بخشی از پلاسمای تولید شده برای تامین داروهای مشتق از پلاسما به شرکت‌های پالایشگر صادر می شود این موضوع ارزآوری دارد لذا هر چه استان‌ها پلاسمای بیشتری اهداکنند فرصتی مناسبی برای افزایش سرمایه فیزیکی و توسعه زیرساخت‌ها است.

مهدی‌زاده با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود خیران در تامین زیرساخت ها و تجهیزات اهدای خون افزود: پایگاه خونگیری قائم در بیرجند نیز هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تاکنون حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است.