معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: محوریت طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی بخش معدن است و برای رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال ناچار باید به این سمت برویم.

مشیرالحق عابدی روز سه‌شنبه در نشست شورای معادن خراسان جنوبی که با حضور جمعی از مدیران ایمیدرو برگزار شد افزود: براساس گزارش ارایه شده از سوی ایمیدرو ۲۵ محدوده در پهنه نوار مرزی ،۴۷ محدوده در پهنه فردوس – قاین و ۲۷ محدوده برای پهنه لوت در حوزه اکتشافات معدن خراسان جنوبی اعلام شده است.

وی اظهار داشت: ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی به عنوان دومین استان در سطح کشور اجرا شده است و بعد از بحث مطالعات به دنبال مباحث اکتشاف هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حداکثر ظرف ۶ ماه آینده باید شناسایی بلوک‌های امید بخش کامل شود گفت: آزادسازی محدوده‌های غیر پتانسیل‌دار هم مورد بحث است که حداکثر تا یک و نیم سال بعد صدور پروانه انجام شود.

وی افزود: انتظار مدیریت عالی استان در راستای تفاهم‌نامه امضا شده با ایمیدرو تسریع و تعجیل در انجام کارها است که یکی از موارد آن حضور ۱۳ شرکت مشاور و هفت پیمانکار در مرحله اول است.

عابدی با تاکید بر اقدام کارشناسی بسیار درست  اظهار داشت: اما آنچه سازمان نظام مهندسی معدن انتظار دارد این است که از ظرفیت تحصیل کردگان این حوزه در اجرای پروژه‌های اکتشاف استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم استفاده از نیروهای بومی و دانشگاهی در بحث اکتشافات گفت: استفاده از مشاوران و پیمانکاران ذیصلاح  بومی جزو مصوبات سه سال قبل شورای معادن استان است.

وی بر ارایه لیست افراد تحصیل کرده در بخش معدن به مشاوران و پیمانکاران ایمیدرو در استان تاکید کرد و افزود: البته میزان سوابق تخصصی آنها نیز مهم است تا مشخص شود هر فردی در چه سطح علمی قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پتانسیل‌های معدنی خراسان جنوبی اظهار داشت: حضور جوانان در بخش معدن استان برای آینده این حوزه مهم و ارزشمند است.

وی یادآور شد: حجم بالای کار در حوزه اکتشافات خراسان جنوبی نمونه‌ای بالا در کشور را رقم زد که اکنون شاهد جمع زیادی از مشاوران و پیمانکاران هستیم.

عابدی با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ استفاده از معادن در خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌هایی چون سازمان‌های توسعه‌گرا باید ورود پیدا کند وگرنه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبت به حضور نخواهند داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با بهره‌گیری علمی مشاوران و پیمانکارانی انتخاب شوند که به اهداف مورد نظر برسیم.

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: هر شرکتی در محدوده‌ای که موظف بوده کار اکتشاف را انجام داده اما جمع‌بندی و ارتباط ساختاری بین پهنه‌ها صورت نگرفته است که اگر انجام شود قطعا نتیجه بهتری دارد و نقاط تاریک بین پهنه‌ها را می‌توان کشف کرد.

محمد مهدی خطیب افزود: ارتباط ساختاری از محدوده قاین و گسل سرایان تا کوه‌های اسفندیار وجود دارد و در یک فرایند پوسته زمین شکسته و پس از آن فضای ایجاد شده که تشکیل ماده معدنی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به بالا بودن حجم کار ایمیدرو در خراسان جنوبی اظهار داشت: تا زمانی که اندیس به معدن تبدیل شود زمان‌بر است اما باید این زمان کوتاه شود.

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار  افزود: مهاجرت در استان و ناپیدارهای خاص به عنوان یک استان مرزی ایجاب می‌کند که پتانسیل‌های حوزه معدن برای توسعه بیشتر استان قابل استفاده باشد.

وی گفت: در خراسان جنوبی نیروهای متخصص زبده در همه گرایش‌های معدن وجود دارد که انتظار می‌رود در حوزه اکتشاف از این استعدادها بهره برده شود.

خطیب اظهار داشت: بیش از هزار و ۲۰۰ نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان هستند که نشان می‌دهد نیروی متخصص و زبده در خراسان جنوبی به میزان کافی وجود دارد.

وی خواستار واگذاری بخشی از فعالیت‌های معدنی در حوزه اکتشاف به نیروهای محلی شد و گفت: حسن این اتفاق آن است که هزینه‌ها کاهش می‌یابد و انجام کار اکتشاف توسط نیروهای بومی باعث می‌شود که برای اداره معادن با مشکل نیرو مواجه نباشیم.