#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه بیرجند گفت: ۷۵ درصد کلاس‌های دانشگاه بیرجند پس از تعطیلی دانشگاه‌ها به شکل غیرحضوری برگزار شده است و مطابق سرفصل آموزشی پیش می‌رود.

احمد خامسان روز سه‌شنبه افزود: سامانه آموزش الکترونیکی را سه سال قبل در دانشگاه بیرجند راه‌اندازی کردیم اما در آن موقع استقبال از این سامانه کم بود و پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها در اسفند ۹۸ با اقدام جهادگونه همکاران ما ۱۱ هزار دانشجو، ۳۵۰ عضو رسمی هیات علمی و ۳۰۰ عضو هیات علمی مدعو دانشگاه بیرجند و بیش از هزار کلاس آموزشی را در سامانه دانشگاه تعریف کردیم که کار بزرگی بود.

وی اظهار داشت: از آن زمان تاکنون همه دروس رشته‌های نظری و بخشی از دروس عملی به شکل مجازی ارائه می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: زمانی که دانشگاه بازگشایی شود از نظر دروس نظری خیالمان راحت است اما بخشی از دروس عملی مانند کارهای آزمایشگاهی را به شکل  فشرده در یک بازه زمانی محدود برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط هر روز ۴۵۰ کلاس آموزشی در دانشگاه بیرجند به شکل مجازی برگزار می‌شود و در هفته چهار هزار کلاس آموزشی را غیرحضوری برگزار می‌کنیم.

خامسان گفت: همه اقدامات دانشگاه بیرجند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا است و اگر این ستاد دستور بازگشایی دانشگاه را بدهد این اقدام انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه برگزاری کلاس برای دانشجویان مقطع دکترا قرار شد این دانشجویان به شکل انفرادی در آزمایشگاه کار کنند و آزمایشگاه بلافاصله ضد عفونی شود ضمن اینکه استادان آنها هم درخواست داشته باشند اما در حال حاضر هیچ دانشجو مقطع دکترا چنین درخواستی نداشته است و عجله‌ای برای بازگشایی دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در مقررات آموزشی در شرایط کنونی سهل‌گیری‌هایی انجام شده تا اگر دانشجویی در مقطع دکترا مشکلی داشته و تقاضای حذف ترم را بکند این کار را انجام می‌دهیم چون سلامت دانشجو از همه چیز برای ما مهم‌تر است.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: اگر دانشجویان دیگر مقاطع تحصیلی هم تقاضای حذف نیمسال تحصیلی را داشته باشند با آن موافقت می‌کنیم  اما به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد توصیه برای حذف نیمسال را نداریم چون اگر یک دانشجو کارشناسی ارشد این نیمسال را حذف کند باید نیمسال دیگر را هم حذف کند.

وی افزود: در مقطع کارشناسی هم از دانشجویان تقاضا داریم حذف ترم نکنند چون کلاس‌های آنها به شکل مجازی در حال برگزاری است اما اگر دانشجویی نگران بوده یا مشکلی داشته باشد محدودیتی برای حذف ترم وجود ندارد و با دانشجو حداکثر همکاری را داریم تا اولویت نخست حفظ سلامت او باشد.

خامسان گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ سیاست انجام غیرحضوی فرآیندهای دانشگاه را پیگیری کردیم تا هم مصرف کاعذ و هم مراجعه حضوری دانشجویان کاهش یابد و تردد دانشجویان هم کم شود بنابراین سامانه جامع دانشگاه به همین دلیل راه اندازی شد و امروز بیشتر فرآیندهای آموزشی و دانشجویی دانشگاه بیرجند به شکل غیرحضوری است و نیاز به مراجعه دانشجویان نیست.

وی اظهار داشت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ جشن انجام صد درصدی فرآیندهای دانشگاه به شکل غیرحضوری را برگزار کنیم تا دانشجو برای انجام کارهایش نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشد و همه فعالیت‌ها از طریق سامانه و راه دور قابل انجام باشد.

دانشگاه‌ها، مدارس و مهدکودک‌های استان خراسان جنوبی از پنجم اسفند ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، همچنان تعطیل است.

دانشجویان و اساتید دانشگاه بیرجند با مراجعه به سامانه lms.birjand.ac.ir در کلاس‌های مجازی این دانشگاه شرکت کردند و در صورت عدم امکان شرکت در ساعت مورد نظر، محتوای کلاس ضبط شده و دانشجویان می‌توانند به فایل‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (دوشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، موارد فوت ناشی از این ویروس به ۴ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور گفت: روند نزولی ابتلا به ویروس همچنان ادامه دارد و امیدواریم با رعایت موارد بهداشت عمومی و فردی این روند ادامه داشته باشد و مردم در تمام اقشار و صنوف از تردد غیرضروری خودداری کنند.