مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: در آثار تاریخی، حریم، محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود.

محمد عرب با اشاره به تصویب عرصه و حریم محدوده تاریخی شهر سرایان با حدود ۱۲ هکتار مساحت، گفت: در جلسه شورای تعیین حرایم معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه متبوع عرصه و حریم بناهای تاریخی، عرصه و حریم آثار تاریخی داخل شهر سرایان تعیین و مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه محدوده عرصه و حریم این آثار تاریخی پس از بررسی‌های کارشناسی میدانی در کمیته‌ های تخصصی مصوب شده است، ادامه داد: تعیین عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی آثار تاریخی، تضمینی برای حفاظت هر چه بهتر از این آثار ارزشمند تاریخی و نگهداری آن برای آیندگان است.

عرب گفت: در این محدوده ۱۱ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی شامل؛ کاروانسرا، بازار میثم، حمام،آب انبار کاروانسرا، مسجد جامع، آب انبار حسینیه، آب انبار حاج عبدالرسول، آب انبار و مسجد آهنگران، خانه یزدانی، خانه عزیزاله یزدانی(رفیعی) و ۴ آثار شناسایی شده و واجد شرایط ثبت ملی، قرار گرفته است.

وی یادآور شد:  آثار تاریخی بیانگر گذشته فرهنگی و زندگی گذشتگان ما است و نسل‌های آینده نیز باید با پیشینه خود، تاریخ و چگونگی زندگی گذشتگان خود آشنا شوند و تنها راه این امر نگهداری از آثار تاریخی و ملی است