مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: بدهی بیمه سلامت به موسسه‌های طرف قرارداد در استان به حداقل ممکن رسیده و تا حدودی به روز شده است.

علی اربابی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: براساس قوانین جاری حاکم در زمینه پرداختی‌ها در وضعیت مناسبی قرار داریم و بدهی بیمه سلامت به بخش خصوصی تا پایان تیر، بخش دولتی دانشگاهی تا خرداد و سطح یک دانشگاه نیز تا پایان شهریور امسال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

وی گفت: یکی از اهداف سازمان بیمه سلامت ادغام سازمان‌های بیمه‌گر بود که هرچند به درستی انجام نشده اما دستورالعمل‌هایی اجرایی در بحث بیمه‌های پایه یا به نوعی عملکرد بیمه‌های پایه به حالت یکسان نزدیک شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش چند بیمه‌ای افراد در حال از بین رفتن است اظهار داشت: تاکنون همپوشانی بیمه‌ای ۶۰ هزار نفر در استان خراسان جنوبی برطرف شده است و افراد چند بیمه‌ای به حداقل رسیده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۷۰ هزار نفر معادل ۶۲ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و با اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام شده، این رقم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

اربابی افزود: امروز مدیریت در منابع و مصارف، ایجاد منابع پایدار در قوانین و اجرا توسط سازمان‌های بیمه گر با ایجاد ابزارهای الکترونیک و ساختارهای بهتر، فراهم شده است و برای مدیریت منابع و مصارف، عدالت در سلامت و توسعه رویکرد عدالت محوری، ما آزمون وسع را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه افراد براساس درآمد در تامین منابع سازمان بیمه سلامت مشارکت می‌کنند گفت: براساس نتایج این آزمون وسع، تشخیص داده می‌شود افراد باید رایگان زیر پوشش قرار گیرند یا تمام حق بیمه یا نصف مبلغ را باید بپردازند تا از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

وی گفت: امروز با ایجاد شرایط نسخه نویسی، نسخه پیچی و پرونده الکترونیک پایش‌هایی در ارایه خدمات به صورت همزمان انجام و از این طریق سیستم مانع از انجام خدمات مازداد می‌شود.

اربابی افزود: بهره‌وری از منابع محدود بیمه‌ای امروز با استفاده از ابزارهای الکترونیکی افزایش یافته و از هدررفت منابع در سطوح مختلف جلوگیری شده است.

وی بیان کرد: با وجود تغییر و گران شدن خدمات پزشکی اما رشد چندانی در هزینه‌های پزشکی نداشته‌ایم و با مشارکت مردم و جامعه پزشکی استفاده از منابع و مصارف مدیریت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: مردم به نوعی باید منابع بیمه‌ای را متعلق به خود دانسته و آن را بی‌انتها تصور نکنند بلکه از آن صیانت کنند.

وی گفت: شاید چکاپ‌ها یا آزمایش‌های مازاد توسط شهروندان به پزشک یا برعکس پیشنهاد شود که باید از آن ممانعت کرد تا از این طریق از منابع بیمه سلامت صیانت شود.

اربابی بیان کرد: امروز پوشش بیمه‌ای برای آحاد مردم فراهم شده است لذا توصیه داریم افراد از دادن دفترچه به دیگران خودداری کنند.

وی گفت: دفترچه بیمه یا بیمه‌نامه یک موضوع مهم در سطح زندگی افراد محسوب می‌شود لذا باید از آن صیانت کرد چرا که ممکن است از طریق افراد سودجو پیشنهاداتی به ویژه به افراد دارای بیماری خاص داده شود که نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: باید از مشورت‌های بی‌مورد توسط افرادی که تخصص ندارند پرهیز شود تا بتوانیم با همراهی مردم و جامعه پزشکی منابع محدود پزشکی را به سمت درست هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه درمان در خراسان جنوبی بیشتر در بخش دولتی ارایه می‌شود گفت: آزمون وسع در صورت نیاز برای بیماران کرونایی طی ۲۴ ساعت انجام می‌شود و در این خصوص گزارشی مبنی بر ارائه نشدن خدمات بیمه به بیماران کرونایی فاقد بیمه یا افرادی که مهلت بیمه آنها به پایان رسیده نداشته‌ایم یا رفع شده است.

اربابی افزود: بیمه سلامت در آزمون وسع هیچ دخل و تصرفی ندارد بلکه درخواست آزمون وسع، شخصی است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس قوانین حاکم، وسع را انجام می‌دهد و دهک درآمدی افراد را مشخص می‌کند.

وی بیان کرد: تاکنون ۶۰ درصد بیمه شدگان سلامت استان مشمول طرح رایگان شده‌اند و آزمون وسع ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی و درخواست شخصی افراد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر پیدا کند.

اربابی درباره الکترونیکی شدن اسناد بستری در استان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ بیمارستان در خراسان جنوبی فعال است که سه مورد غیردولتی و ۱۴ مورد دولتی دانشگاهی هستند.

وی گفت: ایجاد پرونده الکترونیک بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی به طور کامل اجرا می‌شود و در سه بیمارستان غیردولتی در حال مذاکره هستیم که بیمارستان تامین اجتماعی تا یک ماه آینده انجام خواهد شد و بیمارستان نیروهای مسلح نیز در حال پیگیری است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش سرپایی نسخه الکترونیک در بخش خصوصی صد درصد اجرایی شده است عنوان کرد:  تمامی مطب‌ها و داروخانه‌ها در این زمینه فعال هستند و از ابتدای امسال ۱۰۰ هزار نسخه الکترونیک در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه فرایند تولید نسخه الکترونیک روز به روز در حال گسترش است تصریح کرد: برخی پزشکان شاید پنج درصد و برخی صد درصد نسخ را الکترونیکی کرده‌اند.

اربابی افزود: این میزان در ماه‌های آینده باید به بالای ۵۰ درصد برسد ضمن اینکه بازه زمانی که برای جامعه پزشکی تعیین کرده‌ایم، ابتدای آذرماه است.

وی بیان کرد: نرم‌افزارهایی توسط بخش خصوصی در کشور تهیه شده که تسهیل کننده کار هستند و امید است در آذرماه به رقم خوبی در تولید نسخه‌های الکترنیک برسیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: تولید نسخه الکترونیک در کلینیک‌های خصوصی در حال انجام است و درمانگاه‌ها را نیز وارد این فرایند خواهیم کرد.

وی گفت: اگر به پوشش صد درصدی حذف نسخه‌های کاغذی و تولید نسخ الکترونیک برسیم شاهد حذف دفترچه خواهیم بود لذا سوءاستفاده، استفاده از کاغذ، گم شدن دفترچه و سایر موارد را نخواهیم داشت.

اربابی اضافه کرد: همزمان با هفته بیمه سلامت (سوم تا نهم آبان) ۱۸ عنوان برنامه از قبیل دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجلیل از مدافعان سلامت، افتتاح ساختمان بیمه سلامت شهرستان‌های فردوس و بشرویه، تجلیل از پزشک، بیمه شده، موسسه و داروخانه برتر طرف قرارداد بیمه سلامت در استان پیش بینی شده است که با توجه به شرایط بیماری کرونا احتمال برگزاری یا حدف آنها نیز وجود دارد.