مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: خرید تضمینی و توافقی زرشک از هفته آینده با فعال شدن شبکه تعاون روستایی استان خراسان جنوبی با مرکزیت شهرستان قاینات آغاز می‌شود.

اسماعیل قادری‌فر که امروز به خراسان جنوبی سفر کرد، شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: به کشاورزان خراسان جنوبی این نوید را می‌دهیم که حاصل دسترنج آنان امسال با بهترین قیمت و در زمان مناسب خریداری خواهد شد.

وی گفت: خرید توافقی و تضمینی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی که طی ۱۰ روز آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد، براساس تنوع، کیفیت و نوع محصول تحویل شبکه تعاون روستایی می‌شود و بعد از یک ماه هزینه آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زرشک به عنوان یاقوت سرخ کشور و محصول با ارزش افزوده بالا در کل دنیا شناخته می‌شود گفت: امروز بازدید میدانی از باغات و بارگاه‌های زرشک شهرستان‌های قاینات و زیرکوه داشتیم و تصمیم گرفتیم با رویکرد تضمینی و توافقی وارد بازار زرشک شویم.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول زرشک در خراسان جنوبی با توجه به تنش آبی در سال جاری ۲۰ هزار تن است اضافه کرد: تصمیم گرفتیم پس از اخذ مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و براساس برآورد کارشناسی از درجه‌بندی و نحوه تولید این محصول استراتژیک نسبت به خرید آن اقدام کنیم.

قادری‌فر عنوان کرد: در یک برنامه میان‌مدت و در گام بعدی باید زیرساخت‌های لازم برای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی ایجاد شود و وجود بارگاه‌ها و سردخانه‌های پیشرفته در کنار باغات ضروری است تا بتوانیم محصول را به‌درستی برداشت، خشک، انبار و بسته‌بندی مناسب کنیم.

وی گفت: افزایش زنجیره ارزش افزوده به عنوان یک محصول و گیاه دارویی موضوع دیگری است که در این سفر مورد تاکید و تصویب قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: با استفاده از ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی و پارک علم و فناوری، مرکز نوآوری زنجیره زرشک را طی۲ ماه آینده در شهرستان قاینات راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برای ایجاد بارگاه‌ها و سردخانه‌های پیشرفته در مناطقی که باغات زرشک وجود دارند با محوریت و مشارکت مردم در قالب تشکیل تعاونی روستایی و تعاونی تولید با اعطای تسهیلات کم‌بهره حمایت خواهیم کرد تا بتوانیم راه و مشوق لازم برای شبکه تعاون روستایی و بخش کشاورزی را فراهم کنیم.

قادری‌فر با بیان اینکه مدیریت هوشمند و تنظیم‌گر بازار محصولات کشاورزی راهبرد اصلی سازمان تعاون روستایی در دوره جدید است گفت: با توجه به سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی (۱۹ شهریور امسال) و تاکیدات آیت الله رییسی در پی مطالبه مردم و نماینده آنان در مجلس شورای اسلامی، پرداختن به تولیدات زرشک و زعفران به عنوان ۲ محصول استراتژیک راهبردی و ملی تولیدی کشاورزان خراسان جنوبی لازم بود که ورود پیدا کردیم.

وی افزود: با ورود به‌موقع و هوشمندانه وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای دولت سیزدهم به بازار زعفران و مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت کف برای هر کیلوگرم زعفران نگین را ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم و این قیمت‌گذاری باعث شده که نه تنها در سال جاری باعث افت قیمت زعفران نباشیم بلکه راه را برای واسطه‌گری دلالان سد کنیم و کشاورزان با آرامش خاطر بدانند شبکه تعاون روستایی تا پایان سال آبی جاری با این بازه قیمتی در اختیار آنها خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی محصول عناب را هم یکی از گیاهان دارویی و ناشناخته خراسان جنوبی برشمرد و گفت: متاسفانه درخصوص زنجیره ارزش افزوده و بازارهای صادراتی محصول کار نشده اما در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تا حدی روی زنجیره ارزش افزوده عناب کار شده که باید بر ارزش افزوده، برندسازی و صادرات آن کار بیشتری صورت گیرد و ما هم در این زمینه ورود پیدا خواهیم کرد.