مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: طرح روستای بدون بیکار در ۱۰ روستای استان از ۲ سال قبل آغاز شد که در یک روستا طرح به اتمام رسید، در چهار روستا تا ۵۰ درصد دارای پیشرفت فیزیکی و چهار روستا در حال انجام مقدمات است.

محمد زنگنه روز شنبه در نشست خبری افزود: طرح روستای بدون بیکار از سه سال قبل در کشور آغاز شد که در قالب این طرح روستاهای هدف شناسایی و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در هر روستا یک تا سه میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: همچنین طرح «هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه» در استان در حال اجرا است که در قالب آن روستاهایی که ظرفیت تولید یک محصول مانند پارچه بافی، حوله بافی، تراش سنگ یا سایر موارد را دارند، شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح در چهار روستای استان با قابلیت محصول منحصر بفرد در حال انجام است و در زمینه تراش سنگ‌های نیمه قیمتی به زودی در سه قلعه شهرستان سرایان ۹۳ نفر هر نفر با ۳۰ میلیون تومان ۹ کارگاه تراش سنگ را راه‌اندازی می‌کنند و این منطقه به عنوان نخستین شهر تراش سنگ‌های نیمه قیمتی معرفی خواهد شد.

زنگنه حمایت از صندوق‌های خرد محلی بانوان را از دیگر اقدامات صندوق کارآفرینی امید در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: پنج سال گذشته در این زمینه ۴۵۰ روستا مورد حمایت صندوق قرار گرفته است.

وی افزود: هر صندوق با حضور حداقل ۲۵ نفر از بانوان تشکیل می‌شود و تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان بدون ضمانت در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به فعالیت ۱۳۰ صندوق خرد محلی در استان اظهار داشت: تاکنون ۵۰ صندوق در حوزه جهاد کشاورزی، ۵۰ صندوق توسط بسیج سازندگی، ۱۵ صندوق با همکاری بهزیستی و ۱۵ صندوق در حوزه عشایر تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی رتبه دوم کشور را به لحاظ تعداد تشکیل صندوق‌های خرد زنان محلی، حمایت و پرداخت تسهیلات به خود اختصاص داده است.

مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی افزود: با شیوع بیماری کرونا صندوق کارآفرینی امید در اولین اقدام نسبت به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و کارگاه‌هعای تولید اقلام بهداشتی وارد میدان شد.

وی گفت: در مجموع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای تولید اقلام بهداشتی در استان پرداخت شده است که تا پایان سال به حدود ۲ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: از سال ۹۲ تا خرداد امسال ۱۴ هزار و ۱۳۰ فقره تسهیلات در بخش‌های مختلف از جمله مشاغل خانگی، خوداشتغالی و کارآفرینی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی اظهار داشت: در پنج ماه گذشته نیز ۸۵ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان اظهار داشت: از نیمه دوم سال ۹۷ تاکنون در چهار مرحله ۸۹۱ فقره به مبلغ ۷۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در استان پرداخت شد که اشتغال پیش‌بینی شده این طرح‌ها یک هزار و ۴۹۰ نفر است.

زنگنه گفت: مرحله پنجم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری امسال ابلاغ شد که به دلیل عملکرد خوب صندوق در مراحلی قبلی، میزان اعتبار از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی اعتبار مرحله پنجم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری را ۴۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این مرحله اولویت پرداخت تسهیلات با طرح‌های مربوط به صنایع، معادن کوچک، صنایع دستی، فرش دستباف، فناوری اطلاعات و از این قبیل است.

مدیر شعب صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی عنوان کرد: در یک سال گذشته ۲ هزار و ۱۸۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی گفت: امسال برای شرکت‌های دانش بنیان و حوزه فناوری‌های نوین و افراد حقیقی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

زنگنه افزود: در ارتباط با تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار شغل صنایع دستی در استان، عاملیت پرداخت تسهیلات با صندوق کارآفرینی امید است که لیست نهایی در حال تکمیل شدن است.

وی بیان کرد: برای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و برای مشارکت افراد در طرح جهاد روشنایی (ایجاد ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی) ۲۰ میلیون تومان تسهیلات و ۲۰ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.