#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: بنا به مذاکراتی که صورت گرفته و قول مساعدی که افغانستان داده است شرایط داد و ستد و مبادلات تجاری در بازارچه مرزی ماهیرود تسهیل می‌شود.

 علی صادقی اظهار داشت: با پیگیری‌های استاندار، مقدمات بازگشایی مجدد و فعال شدن درب مشترک بازارچه مرزی ماهیرود و سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی فراهم شد.

وی افزود: از اواخر سال گذشته و با توجه به برخی محدودیت‌ها و موانع ایجاد شده از طرف افغانستان که در سال جاری تشدید شد، مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به شدت کاهش یافت.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: مهمترین نتیجه ایجاد این موانع، کاهش ۵۴ درصدی مبادلات تجاری در ۲ ماهه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته در مرز ماهیرود بوده است.

وی با بیان اینکه این موانع با ممنوع کردن ترانشیپ سوخت آغاز شد و در سال جاری به تمام کالاها سوق داده شد، گفت: با این تصمیمات نادرست، عملا رونق بازارچه مرزی ماهیرود تحت‌الشعاع قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع و به‌منظور رفع این ممنوعیت‌ها، پیگیری‌هایی از اواخر سال گذشته صورت گرفت و نشست‌ها و مکاتبات متعددی هم با وزیر کشور، وزیر امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انجام شد.
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: به موازات اقداماتی که در حوزه اداری و دولتی در دستورکار قرار گرفت، فعالان بخش خصوصی و تجار ایران و افغانستانی هم که به شدت به این تصمیم معترض بودند، پیگیری‌هایی انجام دادند.

صادقی بیان کرد: تجار و فعالان بخش خصوصی در همین زمینه دیدارهایی هم با مسوولان ذیربط کشور افغانستان در کابل و فراه داشتند که نتایج خوبی هم به همراه داشت.

وی گفت: نتیجه تمام این پیگیری‌ها، جلب نظر موافق دولت افغانستان در راستای رونق مجدد بازارچه مرزی ماهیرود بود.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: در همین راستا جلسه‌ای هم به منظور بررسی آخرین وضعیت مرز ماهیرود با حضور دستگاه‌های مرتبط و با هدف ایجاد هماهنگی‌های بیشتر بین دستگاهی و توسعه تعاملات در جهت بازگشت رونق به بازارچه مرزی ماهیرود، روز گذشته برگزار شد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط و سازمان‌های مستقر در مرز، ضمن تعامل و همکاری با یکدیگر، نسبت به رفع مسائل و پیگیری موضوعات مربوط به این موضوع، تلاش و جدیت لازم را داشته باشند تا شاهد توسعه و تسهیل مبادلات تجاری با افغانستان از طریق مرز مهم ماهیرود باشیم.

صادقی گفت: براساس رایزنی‌های صورت گرفته، به‌زودی یک ملاقات مرزی ویژه هم به جهت تسهیل شرایط، با حضور مسوولان ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در ماهیرود برگزار خواهد شد