فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶ باند قاچاق مواد مخدر در این استان متلاشی و ۶۰ تن مواد مخدر کشف شده است.

سردار ناصر فرشید روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این مقدار کشفیات در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: ۸۳ درصد از کشفیات مواد مخدر در این مدت از نوع تریاک، هشت درصد مرفین و بقیه مواد مخدر صنعتی بوده است.

وی با تقدیر از شهروندانی که احساس مسوولیت و با پلیس در این ارتباط همکاری کردند تصریح کرد: در درگیری با اشرار ۳۰۰ درصد افزایش دستگیری داشتیم که متاسفانه سه نفر از ماموران پلیس مجروح شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه ماموریت‌های فوریتی که با عنوان ۱۱۰ است ۲۵۴ هزار تماس از ابتدای امسال داشتیم که از این تعداد ۸۹ درصد تلفنی و ۱۱ درصد حضوری بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های پلیس تصادفات درون و برون شهری است که در این زمینه از تمام توان استفاده کردیم و امروز در محورهای مواصلاتی با کاهش ۷۴ نفری جان‌باخته نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.

سردار فرشید گفت: طبق آمار تا امروز در تصادفات درون شهری هزار و ۶۹۸ نفر مجروح و ۲۰ نفر جان باختند.

وی گفت: در تصادفات برون شهری نیز هزار و ۸۵۹ نفر مجروح شدند و ۱۵۷ جان‌باختند که امیدواریم رانندگان و شهروندان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق دیگران این آمار را کاهش دهند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: با تخلفاتی که حقوق شهروندان را به خطر می‌اندازد با جدیت برخورد خواهیم کرد.

وی گفت: در حوزه خدمات‌رسانی پلیس از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ جلد گواهینامه صادر شده که ۶۸ درصد جدید الصدور بوده است.

وی از شماره‌گذاری ۲۸ هزار و ۲۵۰ وسیله نقلیه خبر داد و افزود: در کنار آن ۵۶۰ دستگاه تراکتور هم شماره‌گذاری شد.

سردار فرشید گفت: در زمینه دستگیری در حوزه‌های مختلف از ابتدای امسال ۱۷ هزار نفر دستگیر شدند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است و از این آمار ۳۸ درصد مرتبط با مواد مخدر با ۶ هزار و ۵۰۰ نفر و ‌۱۳ درصد مربوط به سارقان بوده که افزایش دستگیری ۲۵ درصدی سارقین را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: ۷۱ درصد دستگیرشدگان در جرایم مختلف، بیکار و ۸۹ درصد دیپلم و با تحصیلات کمتر بودند، ۵۵ درصد دستگیرشدگان نیز سن ۳۰ تا ۴۰ سال داشتند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار سرقت‌ها خرد بوده است گفت: ۲۷ درصد سرقت‌ها در استان سرقت از اماکن خصوصی و دولتی بوده و با آماری که رصد کردیم سرقت از اماکن دولتی کاهش پیدا کرده اما اماکن خصوصی به ویژه ساختمان‌های نیمه کاره بیشترین آمار سرقت خرد را داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۲۶ درصد سرقت‌ها لوازم و محتویات داخل خودرو و ۹‌ درصد سرقت‌ها از منازل مردم بوده است که متاسفانه موارد بازدارنده در ساخت منازل اعمال نشده است.

وی گفت: سرقت خودرو سه و موتورسیکلت پنج درصد آمار را به خود اختصاص داده است و یک درصد سرقت‌ها از مغازه‌ها بوده که نشان از به کار بردن تجهیزات امنیتی در این اماکن است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز با افزایش سرقت‌ها روبه رو هستیم اما با تلاش شبانه‌روزی پلیس ۷۵ درصد سرقت‌ها کشف شده است.

وی ادامه داد: بیشترین سرقت‌ها با ۸۵ درصد در شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاینات، درمیان و ‌فردوس بوده است.

سردار فرشید گفت: خوشبختانه با تدبیری که در ناجا انجام شده در کلانتری‌ها مراکز مشاوره راه اندازی شده و تمام تلاش این است که برخی پرونده‌ها به صلح و سازش برسد که ۱۱ هزارو ۶۵۴ نفر به مراکز مشاوره و مددکاری ما در کلانتری‌ها مراجعه کردند که ۸۳ درصد منجر به صلح و سازش شده است.

وی اضافه کرد: درخصوص مشمولان وظیفه عمومی از ابتدای امسال بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر به مراکز آموزشی اعزام شدند و هزار و ۴۰۰ پرونده معافیت مشمولین رسیدگی شده است.

وی گفت: در بحث مشمولان غایب با تدابیری که صورت گرفته کسانی که مشمول غایب هستند از محرومیت‌های اجتماعی برخوردار خواهند شد.

سردار فرشید گفت: در حوزه جرایم سایبری کسانی که به دنبال سوء استفاده در فضای مجازی هستند مورد پایش پلیس قرار می‌گیرند و با اینکه هفت درصد کاهش جرایم سایبری را داریم اما افزایش شناسایی جرایم را هم شاهد بودیم.

وی افزود: ۴۷ درصد جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری، ۲۷ درصد برداشت اینترنتی، هفت درصد نشر اکاذیب و پنج درصد تهدید بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید خبر داد و گفت: با راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی در برخورد با قاچاق کالا ۳۲ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار تماس را در سامانه ۱۹۷ پاسخگو بودیم که فقط ۱۵ درصد از تماس‌ها رویکرد انتقادی از عملکرد پلیس داشته است.

سردار فرشید اظهار داشت: درخصوص محدودیت‌های کرونا هم در نقاط استقراری ورودی شهرها حضور داریم و طبق تصمیم ستاد استانی کرونا اقدام می‌کنیم که در این مورد به صورت روزانه ۱۸۰ نیرو به کار گرفته شده‌اند.

وی گفت: در این مدت هزار و ۷۰۰ قبض جریمه برای ترددهای شبانه صادر شده و کسانی ترددشان ضرورت دارد باید از فرمانداری‌ها نامه داشته باشند.

وی بیان کرد: ۲۱ هزار و ۷۰۰ پیامک برای خودروهایی که در محورها به مصوبات احترام نگذاشتند ارسال شده و ۱۵۰ هزار و ۹۰۰ تذکر رسانی به راننده‌ها دادیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: اصناف در زمینه سلامت جامعه همکاری لازم را با پلیس داشتند.

وی موفقیت پلیس را منوط به همکاری و هم‌افزایی همه نهادها و مردم دانست و افزود: اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف ثمرات خوبی دارد و مردم آگاه می شوند و عملکردها نیز به تصویر کشیده می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز پلیس در نظام جمهوری اسلامی ماموریت‌های مختلف و متعدد در حفظ امنیت و سلامت و خدمت‌رسانی به مردم ولایت‌مدار را برعهده دارد.