معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی ۲۱ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن استان در مراحل تحویل زمین، اخذ پروانه، اجرای فونداسیون، اسکلت یا اجرای سقف در حال انجام است.

علیرضا عباس‌زاده در نشست شورای مسکن استان خراسان جنوبی اظهار داشت: روند ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان نسبت به کشور مطلوب است.

وی افزود: ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر براساس تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برعهده بنیاد مسکن است که روند واگذاری و ساخت این واحدها نیز مطلوب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۴۴ هزار و ۸۳۹ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند که واگذاری زمین به ۹ هزار و ۵۲۱ نفر انجام شده است.

وی عنوان کرد: درخصوص پرداخت عوارض ساخت و ساز به شهرداری بیرجند هم قرار شد که شرکت‌های پیمانکار ۵۰ درصد هزینه عوارض را نقدی و ۵۰ درصد دیگر را طی یک سال آینده پرداخت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم از اختصاص پنج هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات نوسازی مسکن روستایی در این استان خبر داد و گفت: از این مبلغ ۲ هزار و ۷۵ فقره به استان ابلاغ شده که توزیع شهرستانی آن هم انجام شده است.

قاسم تنها با بیان اینکه برای نوسازی مسکن به هر متقاضی در روستاها ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی پرداخت می‌شود افزود: افراد متقاضی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در صورتی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت نکرده‌ و تاکنون زمین دولتی تحویل نگرفته‌اند یا بند جیم آنها قرمز نشده، نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در حوادث سیل سال گذشته نیز به ۱۵ واحد شهری و ‌۲۱ واحد روستایی در شهرستان‌های نهبندان، درمیان و سرایان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پیشتاز است گفت: تاکنون ۴۴ هزار و ۸۳۹ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۳۸ نفر تایید نهایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۷۹ مورد افتتاح حساب کرده‌ و ۱۱ هزار و ۳۰۴ متقاضی واریز وجه داشته‌اند که براساس قرعه‌کشی زمین به ۹ هزار و ۵۲۱ نفر تحویل شده است.

تنها گفت: تاکنون عملیات اجرایی سه هزار و ۷۵ واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده و قرارداد تسهیلات برای ۲ هزار و ۱۹۴ واحد مسکونی منعقد شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور