مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که نیاز است تمامی مسئولان استان از صنعت چاپ به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی، حمایت کنند، تصریح کرد: اعطای مشوق های مالیاتی یکی از راه های تسهیل موانع فعالان این صنعت است.

مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ خراسان جنوبی صبح سه شنبه ۱۱ آبان ماه جاری با حضور جمعی از مسئولان استانی و بزرگان صنعت چاپ در سالن گلبانگ بیرجند برگزار شد.

ناصر نبی زاده در این مراسم با بیان این که صنعت چاپ جزو ۳ صنعت مولد و پیشرو در سطح جهان است، عنوان کرد‌: نمی‌توان نقش بسیار عظیم و گسترده این صنعت را از دو جنبه فرهنگی و صنعتی، انکار کرد.

به گفته وی چاپ به عنوان صنعتی مادر، به سایر صنایع برای تکمیل چرخه تولید کمک می‌کند و با ایجاد ارزش افزوده برای محصولات، نقش بسیار مهمی در گسترش صادرات غیر نفتی دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به جنبه های فرهنگی این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از همان زمانی که وارد زندگی بشریت شده، گسترش بسترهای نشر آثار فرهنگی را در پی داشته است.

نبی زاده خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از شاکله فرهنگی ما در داخل و خارج از کشور مدیون صنعت چاپ است.

وی به فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و ۳ لیتوگرافی در استان اشاره کرد و گفت: تلاش های فعالان این حوزه موجب فراهم شدن ظرفیت های بسیار مناسبی برای صنعت چاپ استان شد و چه در استان و چه در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم. حتی در حوزه بین المللی و خصوصا صادرات به کشور افغانستان توانسته ایم گام هایی برداریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا سخن گفت و بیان کرد: بحران های اقتصادی، افزایش هزینه ها، بی ثباتی قیمت ها، گرانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی برای بهسازی و نوسازی دستگاه های چاپ و کاهش سفارشات از دیگر مشکلاتی است که دامنگیر صنعت چاپ استان شده و شرایط بسیار دشواری را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

ناصر نبی زاده اضافه کرد: با این حال تدبیر، پشتکار، علاقه و دلسوزی دستاندرکاران این عرصه چراغ صنعت چاپ استان را پرفروغ نگه داشته و شاهد کوشش های فراوان آن ها برای فائق آمدن به این مشکلات هستیم.

وی با تاکید بر این که نیاز است تمامی مسئولان استان از این صنعت به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی، حمایت کنند، تصریح کرد: اعطای مشوق های مالیاتی یکی از راه های تسهیل موانع فعالان صنعت چاپ استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که پیگیر خارج نشدن سفارشات چاپی از استان هستیم، ادامه داد: شایسته نیست زمانی که چاپخانه های استان از سایر استان ها سفارش دریافت می کنند، شاهد خارج شدن سفارشات به خارج از خراسان جنوبی باشند.