مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همزمان با شروع فصل سرد سال، پذیرش مرکز سرپناه شبانه بیرجند تا ۳۳ نفر افزایش می‌یابد و مردم در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب مراتب را به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

علی عرب‌نژاد افزود: به‌طور میانگین در شبانه‌روز ۲۱ معتاد کارتن‌خواب در مرکز سرپناه شبانه (shelter) پذیرش می‌شوند که این تعداد در فصول سرد سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در شهر بیرجند یک مرکز سرپناه شبانه برای مردان دایر است اظهار داشت: این مرکز در فصول دیگر نیز فعال بوده اما استقبال معتادان کارتن‌خواب با توجه به سردی هوا در این روزها بیشتر است و اغلب معتادان، بهار و تابستان در پاتوق‌ها یا سایر مناطق حضور دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تعداد زنان بی سرپناه نیز اندک است که در صورت نیاز به مرکز کنترل و کاهش آسیب بهزیستی استان منتقل و آنجا ساماندهی و نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: معرفی‌نامه و سایر مدارک برای پذیرش در این مراکز نیاز نیست و افراد بعد از ورود به مرکز حق استعمال مواد مخدر را ندارند.

عرب‌نژاد ساعت پذیرش در مراکز سرپناه شبانه را ۱۶ تا ۸ صبح روز بعد عنوان کرد و گفت: خدماتی برای کاهش آسیب مانند بسته‌های بهداشتی، شام، استحمام و صبحانه به این افراد ارائه می‌شود.

وی مددکاری و روانشناسی، ارتباط‌گیری با بخش‌های درمانی و حمایتی همچنین گفت و گو با خانواده این افراد برای بازگشت فرد به شرایط بهتر را از دیگر اقدامات این مراکز ذکر کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: بسیاری از مراکز حوزه درمان و کاهش آسیب توسط بخش غیردولتی و از طریق بخش خصوصی مدیریت می‌شوند که به ازای هر نفر شب، ۱۶ هزار تومان به موسسه طرف قرارداد یا تفاهم‌نامه پرداخت می‌شود.

وی از خیران و افراد دارای تمکن مالی درخواست کرد در زمینه درمان و کاهش آسیب اعتیاد به بهزیستی کمک کنند.

عرب‌نژاد به وجود مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان هم اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری ۲۰۳ نفر در این مراکز پذیرش شدند که پس از دوره درمان در مدت یک تا سه ماه ترخیص شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات این طرح تا پایان سال اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون مبلغ ۳۲۲ میلیون تومان در حوزه درمان و کاهش آسیب به بهزیستی اختصاص یافته است که در واقع پوشش ۲۵ درصدی فعالیت‌های این حوزه را شامل می‌شود.