#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان چهره‌های ارزشمند و مفاخر بزرگی دارد و پدر هفت علم کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز جمعه در حاشیه همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در بشرویه با اشاره به مفاخر خراسان جنوبی اظهار داشت: شاید در بعضی از مقاطع در خصوص این عزیزان و بزرگان کم‌کاری شده باشد اما در نتیجه مراسم بزرگداشتی که امروز گرفته شد و از قبیل آن ضرورت دارد که ما هم یاد و خاطره آنها را زنده نگه بداریم.

وی ادامه داد: از طرفی لازم است با برگزاری مراسم بزرگداشت، خدماتی که این بزرگان و مفاخر به جامعه اسلامی در کشور و جهان ارایه دادند آنها را ارج بنهیم و به‌روز کنیم و هم به خاطر اینکه دینی از این عزیزان و بزرگواران بر گردن ما نباشد و قشر جوان ما بتوانند تالیفات آنها را برای موضوعات تحقیق و تفحص جمع‌آوری و استفاده کنند بسیار مفید فایده واقع می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این همایش‌های مربوط به بزرگان، باعث می‌شود تجدید خاطره‌ای باشد که هم حقی از این عزیزان ضایع نشود و هم تالیفات و نظرات آنها استفاده شود و هم اینکه قشر جوان ما پای کار بیایند و ادامه دهنده راه این عزیزان باشند و نیز از طرف دیگر استان ما به‌خوبی در سطح جهان و کشور معرفی شود شاید خیلی از افراد و دانشمندان ما اطلاع نداشته باشند که ما چه فرهیختگان، بزرگان و اندیشمندانی را در سطح خراسان جنوبی داشته‌ایم.

وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند در این خصوص فیلم، کلیپ و مصاحبه تهیه کنند به دنبال اسناد مفاخر باشند و اینها را رسانه‌ای کنند تا بین مردم این حساسیت به وجود بیاید که به دنبال تحقیق و تفحص باشند.

طالبی یادآور شد: رسانه‌ها و صدا و سیما که کارهای بزرگی انجام می‌دهند می‌توانند این مفاخر و تالیفات آنها را به مردم معرفی کنند.

وی افزود: اگر کتابفروشی‌ها را نگاه کنیم می‌بینیم که نمی‌توان تالیفات آنچنانی را از مفاخر پیدا کنیم و در دسترس مردم قرار دهیم اما فضای مجازی نیز می‌تواند در این خصوص خیلی موثر باشد و این مفاخر را به بیشتر به مردم معرفی کند.

‘پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران از جمله مفاخر و نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند.’

همچنین در این همایش از کتاب «آزادی و اسارت» دکتر مهناز صفایی رونمایی شد.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر تحت عنوان “فرهنگ پژوهان” ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری در شهر بشرویه با حضور مسئولان و شاگردان استاد فروزانفر برگزار شد.

«جلیل بُشرویه‌ای» ملقب به بدیع‌الزمان فروزانفر (زاده ۱۴ شهریور ۱۲۷۶ در بُشرویه – درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران)؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و یکی از مولوی‌پژوهان بزرگ امروزی بود که در این زمینه آثار ارزشمند گوناگونی را نگاشت.

فروزانفر همچنین سال‌ها استاد کرسی‌دار ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز از کارمندان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

نام ابتدایی بدیع‌الزمان فروزانفر در دوره جوانی‌ محمدحسین بشرویه‌ای بود که بعدها خود را جلیل ضیاء بشرویه‌ای، بعدتر جلیل فروزانفر و عاقبت بدیع‌الزمان فروزانفر نام نهاد.

تخلص شعری وی ابتدا ضیا بود و سپس ترجمه همان را که فروزانفر است، برگزید. او لقبِ «بدیع‌الزمان» را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی به ‌سبب سرودن قصیده‌ای در وصف بهار، از احمد قوام (قوام‌السلطنه) والی خراسان، دریافت کرد.

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر مولوی‌شناسی بزرگ بود که حدود ۴۰ سال درباره آثار مولوی و شمس تبریزی تحقیق کرد و حاصل پژوهش‌های او کتاب‌هایی مانند فیه کافی مثنوی معنوی ماخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی و از دیگر آثار او تاریخ ادبیات ایران، زنده بیدار و ترجمه رساله قشیریه است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.