استاندار خراسان جنوبی گفت: تجار ایران و افغانستان علاقه‌مند به بازگشایی و فعال شدن مرز یزدان هستند و در تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه مبادلات تجاری در این منطقه مشکلی نداریم.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرز یزدان در جمع خبرنگاران افزود: ما در سرزمین خودمان از نظر زیرساخت‌های قانونی و نیرو مشکلی نداریم فقط از طرف کشور همسایه نیازمند تامین برخی زیرساخت‌ها و مجوزها است.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی مجدد این مرز نیازمند هماهنگی‌هایی از سوی کشور افغانستان است که باید مجوزهای لازم را صادر کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: مذاکرات و مکاتباتی در این مدت انجام شده است و امیدواریم با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و مسوولان این مشکل حل شود تا مردم شهرستان زیرکوه، استان و حتی کشور از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی به گفت و گوی تصویری خود با والی فراه افغانستان اشاره کرد و افزود: در این گفت و گوی دو طرفه، بر آمادگی استان برای بازگشایی مرز یزدان تاکید شد.

وی تصریح کرد: بازگشایی مجدد و فعالیت دوباره این بازارچه از انتظارات و مطالبات به حق مردم منطقه است و با توجه به اینکه این بازارچه در اشتغال مردم و فعالیت‌های اقتصادی شهرستان و استان نقش بسزایی داشته، بازگشایی آن ضروری است.

ملانوری اشتغالزایی، توسعه و آبادانی را از پیامدهای فعالیت اقتصادی در مناطق مرزی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ها و مبادلات تجاری در مرزها ضمن افزایش درآمد مردم، پایداری امنیت را به همراه دارد و مهاجرت معکوس را موجب می‌شود.

وی گفت: شهرستان زیرکوه به عنوان یک شهرستان مرزی جایگاه بزرگی در رونق اقتصادی و مبادلات تجاری با راه‌اندازی مرز خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آب شرب در این سفر مورد توجه قرار گرفت افزود: به عنوان قطب تولید زرشک و زعفران تصمیم گرفته شد با کمترین استفاده از منابع آبی، تولید را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: در رابطه با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی هم قرار شد برنامه‌ریزی شود تا ضمن تحقق بهره‌برداری، بازاری برای اشتغال مناسب در استان ایجاد شود تا سود آن عاید مردم منطقه شود.

ملانوری گفت: برای احداث بیمارستان نیز پیگیری‌های قانونی انجام شده که امیدواریم به‌زودی ساخت بیمارستان را در زیرکوه آغاز کنیم و تحقق آن با مشارکت مردمی و خیران امکانپذیر است.

وی افزود: تجهیزاتی هم برای بخش بهداشت تامین شده که همین روزها در مراکز بهداشتی درمانی منطقه توزیع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی از تیپ ۱۷۷ متحرک هجومی ارتش در مرز یزدان نیز بازدید کرد و به مرزبانان خداقوت گفت.

بازارچه مرزی یزدان به‌عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان، سال‌ها از نظر صادرات اولین در خراسان بزرگ و دومین در کشور بود اما در سال ۹۳ از سوی افغانستان تعطیل شد.

در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای فعالیت مجدد بازارچه مرزی یزدان فراهم است و حتی سامانه جامع امور گمرکی نیز در این بازارچه فعال است.

بازارچه یزدان تنها مرزی است که ما را به ولایت هرات وصل می‌کند و در صورت راه‌اندازی مجدد آن، خراسان جنوبی با ۲ استان افغانستان مراودات تجاری خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی امروز (پنجشنبه) به عنوان ششمین مقصد سفرهای شهرستانی خود، وارد زیرکوه شد.

ملانوری با هدف رصد میدانی شرایط، بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی، آشنایی با مسایل و مشکلات موجود و گفت و گو با مردم وارد این شهرستان مرزی شد و ابتدا با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام والای شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.

وی در آغاز سفر خود به شهرستان مرزی زیرکوه با خانواده شهید عبدالله رحمانی بمرود دیدار کرد.

ملانوری در این سفر از پروژه نیمه‌تمام استخر سرپوشیده حاجی آباد و بیمارستان کوثر بازدید و در نشست شورای اداری این شهرستان شرکت کرد. دیدار چهره به چهره با مردم و بازدید از مرز یزدان از دیگر برنامه‌های استاندار در این سفر بود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی ‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد.