#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی گفت: پدیده بیابان و مراتع کم‌ تراکم بیش از ۸۶ درصد مساحت خراسان جنوبی را شامل شده و در ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از سطح این استان قابل مشاهده است.

 ایرنا علیرضا نصرآبادی  در نشست خبری روز جهانی بیابان‌زدایی (۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد ۱۴۰۱) افزود: سالانه با ۲۱ تن در هکتار فرسایش بادی و ۱۴ تن در هکتار فرسایش آبی مواجه‌ایم که در تخریب سرزمین بسیار اثرگذار است.

وی از وجود ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۰ شهرستان استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: بیشتر این کانون‌های فرسایش بادی در شهرستان‌های نهبندان و طبس وجود دارند.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی بیان کرد: پارسال از محل اعتبارات طرح اقدام ملی محرومیت‌زدایی ۳۰۳ میلیارد تومان برای استان مصوب شد که تاکنون ۴۲ درصد محقق شده است.

وی افزود: از این میزان ۱۴ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات استانی بوده که از این محل تاکنون ۳۲ درصد تخصیص یافته است.

نصرآبادی عنوان کرد: اعتبار اختصاصی امسال تاکنون ۶۴ میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال به ۱۰۴ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با اشاره به روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی با شعار “عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی” گفت: از بین رفتن توان‌ اکولوژیکی خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها، نابودی پوشش گیاهی مراتع و نقصان تولید در عرصه‌های طبیعی، کاهش کیفی و کمی منابع آبی و کاهش حاصلخیزی خاک از تبعات بیابان است.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی گفت: در زمینه مقابله با بیابان ۲۸ طرح مطالعاتی برای حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار در استان انجام شده است.

وی افزود: بیابان‌زدایی در استان از سال ۱۳۵۸ در قالب انجام پروژه‌های مختلف شروع شد و طی سالیان متمادی گذشته سطح قابل توجهی از عرصه‌های بیابانی احیا شده است.

نصرآبادی اظهار داشت: امسال در مجموع ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه بیابان‌زدایی استان اختصاص یافت که عملیات مربوطه در سطح ۱۰ هزار هکتار منابع بیابانی انجام می‌شود.

وی به شعار سال جاری مبنی بر “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” اشاره و بیان کرد: برای عملیاتی کردن شعار سال، ۱۴ پروژه دانش‌بنیان شامل تثبیت خاک در خندق‌ها، آبیاری هوشمند نهالستان‌ها، نوآوری در پایش جنگل، استفاده از زنجیره بلوکی در توسعه نهال‌کاری و راه‌اندازی سامانه جامع منابع طبیعی را در استان تعریف کرده‌ایم.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی گفت: برندسازی و استانداردسازی تولید نهال، کنترل هوشمند منابع طبیعی، تجهیزات نوین اطفای حریق، استفاده از میسکانتوس در زراعت چوب، تاسیس مرکز ملی دیسپاچینگ، بذرپاشی با پهپاد، کاشت قلمه بدون آبیاری و استفاده از اینترنت اشیاء از دیگر پروژه‌های دانش‌بنیان است.

وی گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) ۱۰ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

نصرآبادی درباره چرای دام در مراتع استان بیان کرد: دامداران دارای پروانه چرای دام تا پایان سال ۱۴۰۱ برای تمدید پروانه فرصت دارند.

وی گفت: دامداران دارای پروانه چرای دام برای تمدید آن باید ابتدا نسبت به تسویه بدهی خود که از سال‌های قبل باقی مانده است، اقدام کنند.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان مصوب و مقرر شد اعتبار مربوطه در مدت سه سال به استان اختصاص یابد که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

حدود ۹۶.۵ درصد از کل مساحت استان خراسان جنوبی معادل ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۵۰ هکتار را عرصه‌های طبیعی در بر می‌گیرد که در قالب حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع و سیستمیک مدیریت می‌شود.

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است و از مجموع عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم‌ تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.