رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۹۶ درصد عناب کشور در این استان تولید می شود و این استان رکوردار تولید زرشک بی دانه در سطح بین المللی است.

هاشم ولی پور مطلق شامگاه پنجشنبه در اولین جشن استانی شکرگزاری برداشت عناب در روستای سیوجان اظهار داشت: در حوزه برداشت عناب امسال توانستیم به محصول قابل توجهی دست یابیم که برای شکرگزاری امسال در استان جشن می گیریم.
وی با اعلام اینکه سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی توسعه یافته است افزود: همه اینها ابتدا مرهون لطف و عنایت خداوند بوده که برکت و نعمت را به کشاورزان و بهره برداران پرتلاش خراسان جنوبی عطا کرده و دوم اراده محکم و همت بزرگ کشاورزان که در منطقه غیربرخوردار استان با توجه به محدودیت ها توانستند وضعیت تولید را به سطح رضایتمندی برسانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی محدودیت های زیادی در حوزه بخش کشاورزی از جمله منابع آبی محدود، خشکسالی طولانی و شرایط زیرساختی غیربرخوردار دارد در کنار این محدودیت ها اما پتانسیل های خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد و در برخی محصولات عنوان و برندی را یدک می کشیم.
وی یادآور شد: در کنار محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، زعفران، عناب و انار پتانسیل های قابل توجهی از جمله معادن، دانش بومی، نیروی انسانی قابل توجه، پیشینه تاریخی، صنایع دستی و سایر در استان مرزی خراسان جنوبی وجود دارد.
ولی پور مطلق با بیان اینکه مردم زکات خود را نسبت به این نعمت های الهی ادا می کنند گفت: مردم در تمامی مقاطع مشارکت فوق العاده ای دارند اما بخشی از زکات مربوط به سرمایه دارانی است که ثروت اندیشه و فکر دارند که باید در بخش های توسعه سرمایه گذاری قدم به میدان بگذارند.
وی افزود: در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه عناب دست کمک به سوی سرمایه گذاران و افرادی که می توانند، سرمایه گذار جذب کنند دراز می کنیم و برای حمایت از این افراد اعلام آمادگی می کنیم.
وی تاکید کرد: سطح منابع مالی در کشور بسیار بالاست اما ما در جذب آن با مشکل مواجه ایم و در خدمت افرادی هستیم که توانایی تبدیل این پول به صنایع و سرمایه گذاری برای کمک به محصولات استراتژیک و کشاورزان دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دولت نقش خود را در تامین منابع مالی ایفا کرده و انتظار ما این است اندیشمندان و صاحبان اندیشه نیز نقش خود را ادا کنند.
وی افزود: تعهداتی که مسئولان در حد وسع خود دارند آنچه ظرفیت داشته ایم به عنوان متولی بخش کشاورزی در خراسان جنوبی انجام داده ایم که حتما قصورات و کوتاهی هایی هم بوده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه و معرفی محصول عناب گفت: در حوزه شناسنامه دار کردن بهره برداران عناب، کار بسیار بزرگی انجام شده که بهره برداران را شناختیم و تکمیل کردیم.
ولی پور مطلق ادامه داد: نهالستان های عناب از حالت مخلوط خارج و به نهالستان اختصاصی تبدیل شدند تا افرادی که تمایل به خرید نهال این محصول دارند بتوانند آن را از باغات برچسب دار تهیه کنند.
وی از تهیه ژرم پلاسم های رقم های خارجی عناب در استان خبر داد و افزود: در این زمینه تحقیقاتی و پژوهش های زیادی از جمله سالم سازی و مقاوم سازی، مقایسه آن با رقم های خارجی و بومی، تکثیر و بومی سازی کار بسیار جدی صورت گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: در زمینه مطالعات بیولوژیک در حوزه آفات محصول عناب دستاوردهای خوبی داشته ایم و طرح ملی در حوزه شناسایی، جمع آوری و ارزیابی ژرم پلاسم های بومی در رقم های مختلف و ایجاد نهالستان های عناب پیوندی از دیگر اقدامات است.
وی اظهار داشت: پیوند عناب در سال های گذشته رایج نبوده است اما امروز بعد از انجام فرایند پیوند زنی و آموزش کشاورزان توانسته ایم در باغات شاهد افزایش محوصل و رقم های تولیدی متفاوت باشیم.
ولی پور مطلق گفت: با اجرای این اقدامات امروز شاهد رقم های تولیدی مختلف در استان هستیم که میزان برداشت در واحد سطح را بسیار افزایش داده است. 
وی افزود: امروز شاهد وضعیت مطلوبی در برداشت عناب استان و به دنبال توسعه در برداشت و بازار فروش این محصول هستیم.
جشن شکرگزاری عناب نخستین بار با حضور سرکنسول ترکمنستان در مشهد، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای سیوجان شهرستان خوسف به عنوان قطب تولید عناب استان برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله