استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از ماه محرم و صفر میدان بزرگی در شهر بیرجند به نام «عناب» نامگذاری و جشن بزرگی در این زمینه با حضور سفرای کشورهای خارجی برگزار می شود.

دکتر محمدمهدی مروج الشریعه شامگاه پنجشنبه در اولین جشن استانی شکرگزاری برداشت عناب در روستای سیوجان از عناب به عنوان محصول استراتژیک خراسان جنوبی نام برد و افزود: این محصول یک ظرفیت بالای ملی و بین المللی است و جهاد دانشگاهی و دانشگاه علمی و کاربردی استان باید پژوهش های عمیق به ویژه برای شناساندن خواص طبی و درمانی آن انجام دهند آنوقت است که مردم دنیا خود به خود طالب عناب خواهند شد.
وی تاکید کرد: باید برای عناب جدول ویژه ای از پژوهش ها باز کرد و یکی از رسالت های بزرگ دانشگاه های خراسان جنوبی معرفی مزیت های مهم استان به ویژه در بخش دارویی و خوراکی است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین در زمینه بسته بندی، فرآوری و معرفی خواص مختلف محصولات استراتژیک استان از جمله عناب، زرشک و زعفران باید دانشگاه ها اقدام کنند.
وی یادآور شد: این استان ریشه و خاستگاه عناب است لذا باید جهاد کشاورزی برای اصول به زراعی و تولید محصول به بهترین شکل ممکن بدون اینکه به محصول آثاری از سموم وارد شود، برنامه ریزی و فعالیت های پژوهشی انجام دهد.
وی افزود: انجام کاوش های عمیق و تحقیقات ژنتیکی در خصوص محصول عناب این منطقه را به عنوان قطب بزرگ صنعت عناب پایدار خواهد کرد و آنجا آغاز شکوفایی تولید محصول عناب خواهد بود.
مروج الشریعه گفت: شرایط اقلیم و خاک این منطقه بستری است که خداوند برای محصول عناب در استان قرار داده است و این حداقل مسئله است لذا در این زمینه دانشگاه ها، واحدهای پژوهشی و R&D های قوی موسسه ها، دانشگاه های علمی و کاربردی و جهاد دانشگاهی مسئولیت دارند.
وی تاکید کرد: نقطه قوت تحقیقات، آغاز توسعه برای منطقه، محصول، بازاریابی، صادرات و در نهایت ایجاد درآمد برای مردم است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای قیمت محصول عناب چاره اندیشی شود اظهار داشت: اگر در قاموس کاری سازمان تعاون روستایی می گنجد ظلم به مردم منطقه است که محصول عناب با یک پنجم قیمت از کشاورز خریداری و با پنج برابر قیمت در بازارهای مختلف عرضه شود که پسندیده نیست.
وی گفت: سازمان های متولی برای قیمت گذاری و خرید محصول ولو در مقطع کوتاهی کمک کنند و اصولی این است که سیستم تولیدکنندگان در حوزه بازرگانی و قیمت گذاری در بازارهای مصرفی این محصول صاحب برند شوند.
وی بیان کرد: در این زمینه باید یک تشکل بازرگانی تشکیل و برای قیمت گذاری محصول چاره اندیشی کرده و قیمت مستقیم را به تولیدکنندگان برگرداند.
مروج الشریعه همچنین شهرستان خوسف را کانون توسعه دانست و افزود: این کانون توسعه امروز خود را نشان می دهد و یکی از مهمترین مسائل اینکه مرکز علمای بزرگی است به ویژه روستای سیوجان که مرکز سیادت و سادات است.
وی گفت: امروز بزرگترین نقطه سرمایه گذاری استان شهرستان خوسف است که بالاترین قطب فولاد، چدن و صنایع وابسته است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.
وی شهرستان خوسف را مرکز عناب، یکی از مراکز مهم پرورش شتر و فرآوری سنگ های نیمه قیمتی عقیق معرفی کرد و گفت: همچنین در حوزه کشاورزی، صنعت و انرژی های تجدیدپذیر این شهرستان ظرفیت هایی دارد که در آینده درخشش فراوان خواهد داشت.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: پتاسیل های شهرستان خوسف از سایر شهرستان ها بیشتر بوده و جمع این پتانسیل ها در هیچ شهرستانی اجتماع نیست.
وی گفت: یک روز معضلات بزرگ شهر بیرجند را خوسف حل خواهد کرد و امروز نقطه شروع آن کار است به یقین در آینده نزدیک وقتی کارخانه ها یکی پس از دیگری شکل بگیرد جمعیت سرریز بیرجند وارد خوسف خواهند شد.
مروج الشریعه از سرکنسول ترکمنستان در این مراسم خواست محصول عناب را در این کشور معرفی کند زیرا در سبد صادراتی استان و کشور عناب سهم بسزایی پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: دبیرخانه جشنواره عناب در شهرستان خوسف راه اندازی شود و ما نیز برای آغاز و تثبیت جشنواره کمک می کنیم که استقرار آن نیازمند وقت، هزینه، کار و تلاش است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: جشن شکرگزاری عناب نخستین بار است که در استان برگزاری می شود به همین دلیل حیف می دانستم تنها در مدار بسته استانی برگزار شود لذا تلاش کردیم از مقامات کشوری و خارجی در این نشست حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: به دلیل تداخل زمانی با تعطیلات تابستانی سرکنسول های کشورهای مختلف و مقامات بزرگ نتوانستند در جشن شکرگزاری حضور یابند و فقط سرکنسول کشور ترکمنستان در مشهد حضور دارند.
در حال حاضر ۹۶ درصد محصول عناب کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و در کنار زرشک و زعفران از محصولات استراتژیک این استان است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله