سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به پیشرفتی که این دانشگاه در سال‌های اخیر از نظر کمی داشته، توجه به بعد کیفی خدمات در کنار بعد کمی ضروری و در اولویت است.

سید محمد موسوی میرزایی در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که با حضور مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: طی سالیان گذشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته به‌خصوص در زمان دکتر قائمی و دکتر دهقانی که این پیشرفت محسوس است و بخش زیادی از مشکلات به لحاظ کمی مرتفع شد.

وی گفت: به لحاظ کیفی نیز اساتید دانشگاه زحمات زیادی کشیدند و سطح آموزشی و نگرش مردم نسبت به حوزه بهداشت و درمان را ارتقا دادند در حالی که کار کردن در علوم پزشکی بسیار سخت است و امیدواریم اقدامات ما رضایت مردم را در پی داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اگر جامعه به سمتی برود که با وجود پیشرفت بعد کمی بتوانیم بعد کیفی را هم در حوزه سلامت ارتقا دهیم و به لحاظ آموزشی و اخلاقی نیروی سرآمد را تربیت کنیم حاصل آن کاهش دغدغه و افزایش رضایت‌مندی و رفاه مردم خواهد بود.

وی افزود: ۲۱ ماه است که کادر درمان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشترین فشار را نیروهای بخش عفونی متحمل شدند زیرا دانشگاه علوم پزشکی یکی از مهمترین مجموعه‌های اجرایی کشور است که قسمت اعظمی از نیروی انسانی را در خود جای داده است.

موسوی گفت: دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ اقتصادی بنگاه بزرگی است که کار خدماتی انجام می‌دهد و همواره با یکی از بزرگترین نعمات خداوندی یعنی سلامت سر و کار دارد.

وی ادامه داد: سلامت همواره در آموزه‌های دینی ما مورد تاکید قرار گرفته زیرا دستگیری از مریض با استفاده از علم و دانش می‌تواند ضمن ثواب، سلامت جامعه را حفظ کند.

وی گفت: برخی‌ افراد دغدغه دارند که فرد جدید با چه گروه یا افرادی کار می‌کند که باید بگویم هر کسی در ادامه ماموریت به دانشگاه کمک کند دست او را خواهم بوسید و از توانش استفاده خواهم کرد زیرا اگر اقدام ما سبب تضییع حقی حتی در نقطه صفر مرزی شود، پاسخ اخروی خواهد داشت.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این آیین گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از دانشگاه‌های موفق در کشور است و ۳۵ سال قدمت دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که همه شهرستان‌های استان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

وی بیان کرد: ۱۴ بیمارستان، هزار و ۴۵۶ تخت ثابت، هفت هزار و ۷۹۴ پرسنل و کارکنان دانشگاه، ۹ دانشکده، ۶۳ کد رشته، چهار هزار و ۱۲ دانشجو، ۳۱۶ عضو هیات علمی، ۲۸ رشته تحصیلات تکمیلی، ۴۲ مرکز جامع خدمات سلامت شهری، ۲ پایگاه اورژانس هوایی و بیش از ۸۰ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علیرغم وجود مشکلات مالی در کشور و استان، سعی شد اعتبارات در تمامی حوزه‌های سلامت استان با تاکید بر عدالت‌محوری توزیع شود و کار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل شیوع کرونا تعطیل نشد.

وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون شاهد افزایش ۱۵ رشته جدید و افزایش ۶۱ درصدی تخت‌های ویژه بیمارستانی هستیم که در سفر سال گذشته وزیر وقت بهداشت افتتاح سالن آمفی تئاتر دانشگاه، تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه، آماده شدن کلینیک تخصصی سرایان، ورود یک دستگاه MRI جدید به استان، ورود پنج دستگاه سی تی اسکن به شهرستان‌های قاینات، بیرجند، طبس، فردوس و نهبندان مورد توجه قرار گرفت.

دهقانی تامین ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز برای تمامی شهرستان‌ها، احداث ساختمان آموزشگاه بهورزی در بیرجند، راه‌اندازی ۲ آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان و ۱۲ باب مرکز جامع سلامت را از جمله اقدامات در سه سال گذشته عنوان کرد.

وی به اهمیت جلسات ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا تاکید کرد و گفت: تاکنون ۷۵ جلسه ستاد دانشگاهی کرونا در استان برگزار شده است.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تاکنون ۹۸ هزار و ۴۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شده که از این تعداد ۳۴ هزار و ۹۲۸ مورد مثبت بوده است، ۲۷ هزار و ۹۱۳ بیمار ترخیص و هزار و ۲۱۵ بیمار براثر کرونا فوت شدند.

وی اظهار داشت: ۸۴ درصد جمعیت استان دز اول واکسن کرونا و ۶۷.۶ درصد دز اول و دوم واکسن را دریافت کردند.

دهقانی گفت: در بخش عمرانی ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و در حوزه به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی نیز ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات جذب شده است.

وی از سنددار شدن قسمت عمده‌ای از املاک دانشگاه خبر داد و گفت: تمامی بدهی‌های دانشگاه به پرسنل تا پایان سال ۹۹ پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۴۰ احیای موفق در اقدامات پیش بیمارستانی داشتیم افزود: آشیانه بالگرد اورژانس هوایی در طبس تکمیل و جایگاه سوخت‌گیری برای بالگرد در نهبندان و فردوس فراهم شده است.

در این آیین ضمن قدردانی از “محمد دهقانی فیروزآبادی” در مدت سه سال مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سید “محمد موسوی میرزایی” به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در حکمی سید “محمد موسوی میرزایی” را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند منصوب کرد.

وی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که ریاست بیمارستان رازی بیرجند را هم در سوابق اجرایی خود دارد.

پیش از این محمد دهقانی فیروزآبادی از سال ۱۳۹۷ رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد