رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه گفت: عسل طبیعی و خالص عموما شکرک می‌زند و رنگ عسل تعیین‌کننده کیفیت آن نیست.

سید حمید عبدی به رسانه‌ها اظهار داشت: رنگ عسل بستگی به شهد مصرفی دارد و از زرد بسیار روشن تا قرمز تیره متغیر است.

وی تاکید کرد که شهروندان عسل مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی بشرویه آنزیم دیاستاز همچنین قند بالای موجود در عسل را از عوامل مهم در شکرک زدن عنوان کرد و گفت: اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد، طبیعی است.

وی افزود: عسل نامرغوب که منشا تولید آن شربت شکر یا مخلوطی از عسل و شکر است یعنی به جای شهد گل، شکر در اختیار زنبور قرار می‌دهند عسلی که بدین طریق بدست می‌آید عطر و بوی گل را ندارد و درصد ساکارز آن بالاتر است که در صورت شکرک زدن بلورهای آن بزرگتر است.

عبدی گفت: در شهرستان بشرویه حداقل تعداد ۳۰ نفر فعال در حرفه زنبورداری و تولید عسل داریم و کلونی‌های زنبور عسل بخشی از سال را در روستاهای کوهپایه این شهرستان سپری می‌کنند و بخشی در دشت و جوار مزارع کشاورزی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف سموم در فصولی از سال زنبورداران باید برای جلوگیری از آسیب و خطر تلفات در اثر مسمومیت، فواصل لازم را با مزارعی که سمپاشی می‌کنند در استقرار کندوها رعایت کنند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.

بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی در خراسان جنوبی وجود دارد و ۱۱ نوع عسل در این استان تولید می‌شود که عسل خراسان جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود گیاهان دارویی و محصولات شاخص مثل عناب و زرشک از مرغوبیت زیادی برخوردار است.