رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: تعاونی‌ها شبکه گستره بسیار قوی هستند که هر وقت نظام تصمیم به ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای مردم گرفته، به سمت تعاونی‌ها رفته است.

غلامحسین حسینی روز چهارشنبه در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان خراسان جنوبی که به مناسبت هفته تعاون با حضور استاندار برگزار شد، گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت توسط تعاونی‌ها احداث شده که ۱۹ هزار واحد آن در استان ما است و از لحاظ کیفیت و کمیت قابل مقایسه نیست.

وی افزود: میزان انحراف در بخش تعاونی‌های مسکن کمتر از یک درصد بوده که کارنامه قابل قبولی است و در راستای این موضوع، تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارگری نیز مبادله شده که تاکنون پنج هزار واحد در استان خراسان جنوبی پالایش و ساماندهی شده است.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: بیش از پنج هزار مکان برای توزیع کالا در نظر گرفته شده که تاکنون ۹۶ تن روغن خوراکی را به قیمت تنظیم بازار از طریق اتاق تعاون ایران در استان توزیع کرده‌ایم.

وی افزود: مولفه‌هایی برای توسعه استان در حوزه مرز و محصولات استراتژیک استان از طریق تشکیل تعاونی‌ها نیز در دستور کار قرار دارد تا اتاق تعاون در توسعه استان هم سهم داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه بسترسازی لازم و ریل‌گذاری برای نحوه تامین منابع مالی نیز در حال انجام است اظهار داشت: یک اشکال کلی در نحوه تشکیل تعاونی‌ها وجود دارد، اینکه فقط فرایند تشکیل دیده و بحث مالی نادیده گرفته شده است.

وی بیان کرد: هم‌افزایی و همکاری خوبی بین اتاق تعاون با بخش خصوصی شکل گرفته و دبیرخانه شرکت اتاق‌ها تشکیل شده تا با همکاری بخش خصوصی مشکلات را به سمت توسعه استان پیش ببریم.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصادی در دادگستری استان گفت: این کارگروه سه ماه قبل در دادگستری تشکیل شد و اتاق تعاون عضو این کارگروه است.

وی افزود: در دوران مدیریت استاندار خراسان جنوبی بخش تعاون و اتاق تعاون توانست با رویکرد بهتری کار خود را دنبال کند که جای قدردانی دارد.

حسینی اظهار داشت: در شرایط کنونی که با ویروس کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم، تشکیل تعاونی‌ها باید از سمت و سوی کمیت به کیفیت عبور کند همچنین تعاونی‌ها به لحاظ مالی و مدیریتی قدرتمند باشند.

وی بیان کرد: تشکیل تعاونی‌ها در دوره کنونی باید از مدل سنتی عبور کند و متناسب با انتظارات جامعه باشد که با این شرایط می‌توان در بازارهای دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی عنوان کرد: شفاف‌سازی و اصلاح قانون بخش تعاون مستلزم این است که بخش تعاون کشور اهتمام لازم را در این زمینه داشته باشد تا بتواند فرایند ۲۵ درصد خود در اقتصاد کشور را ایفا کند در حالی که الان در بهترین حالت هشت درصد است.

در این آیین ۱۵ تعاونی برتر استان با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، معرفی و از تعاونگران تجلیل شد.

در این آیین که با جمعیت محدود و به صورت مجازی نیز برگزار شد، شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ (پادگان) بیرجند به عنوان “تعاونی شایسته تقدیر ملی” مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین تعاونی‌های بنیاد توسعه کارآفرینی، کارکنان کویر تایر، اتحادیه تعاونی‌های توسعه روستایی دهیاری، توسعه روستایی سبزاندیشان استخرک، کشاورزی معجره تاجکوه، خدمات فنی و مشاوره‌ای یاس و خوراک دام و طیور امید به عنوان تعاونی‌های برتر استان معرفی شدند.

تعاونی مسکن ایثارگران نیروهای مسلح، اتحادیه بازرگانی تعاونی‌های مصرف فرهنگیان، مصرف جهاد کشاورزی قاین، مسکن فرهنگیان، بلدرچین پرطلایی، فرش میثاق و تعاونی روستایی دامداران و کرک‌داران نیز به عنوان تعاونی‌های شایسته تقدیر استانی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل شدند.

هفته تعاون از ۱۳ شهریور روز تعاون آغاز شد.