#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در سفر رییس جمهور به استان (شهریور ۱۴۰۰) خراسان جنوبی به عنوان اولین استان کشور توانست برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اعتبار جذب کند.

علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید پیگیر جذب اعتبارات سفر رییس جمهور در حوزه‌های مختلف و اجرای مصوبات سفر باشند.

وی بیان کرد: در این حوزه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و باید به اجرا و اتمام پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری توجه ویژه شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اعتبار مصوبات سفر مانند برخی اعتبارات سنواتی نیست بلکه مقطعی بوده و مصوبات باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: مصوبات سفر رییس جمهور به استان در بهمن سال گذشته قطعی و ابلاغ شد اما در این مدت اعتبارات مربوط به مصوبات سفر طی چند مرحله به استان پرداخت شده که نشان از اهمیت سفر و پروژه‌های مصوب دارد لذا طبق تاکید آیت الله رییسی، دولت باید صادق‌الوعد باشد و طرح‌ها در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.

عباس‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی استان نهایت تلاش را برای جذب این اعتبار و استفاده آن در محل تعیین‌شده به‌کار گیرند و طوری نشود که نتوانیم برنامه قابل توجهی ارایه دهیم.

وی یادآور شد: اگر سفر بعدی رییس جمهور باشد برای پروژه‌های دیگر اعتبار جذب خواهد شد لذا تاکید می‌کنیم این اعتبار با همکاری دستگاه‌های اجرایی در جای خود هزینه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ذیل این ستاد کمیته پیگیری اجرای مصوبات تشکیل شود تا هماهنگی‌های بین دستگاهی به‌موقع انجام و پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی پایدار شهری جزو وظایف حاکمیتی است افزود: این طرح از جنس صرف پروژه، عیب‌یابی و از این قبیل طرح‌ها نیست بلکه باید با اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در محلات هدف، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

عباس‌زاده گفت: یکی از مباحث مهمی که همیشه در بازدیدها و دهگردشی‌ها توسط مردم و شهروندان مطرح می‌شود، نیازهای عمومی آنها و عمدتا مربوط به مناطق ناکارآمد و فرسوده شهری است.

وی تصریح کرد: بدون شک وقتی شهرها توسعه می‌یابند تضاد طبقاتی خود را بیشتر نشان می‌دهد اما باید اقداماتی در خور مردم منطقه و با هدف رفع نیازهای این محلات در دستور کار قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: هرچند خیرین و مردم نیز برای اجرای برخی پروژه‌ها در محلات ناکارآمد ورود می‌کنند اما دستگاه‌های اجرایی و ما وظیفه داریم با استفاده از منابع ملی و استانی به مردم ارائه خدمت کنیم.

وی عنوان کرد: هرچند در چند ماه گذشته فرصت نشده جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری را برگزار کنیم اما نباید جزو موضوعات بی‌اهمیت تلقی شود.

عباس‌زاده گفت: پروژه‌هایی که در محلات هدف در دست اجرا است دارای پیشرفت فیزیکی متوسط ۹۶ درصد بوده و رو به اتمام است که باید نیازسنجی و اعتبارسنجی کرده و پروژه‌ها را هرچه زودتر به اتمام برسانیم.

وی گفت: در هفت شهر خراسان جنوبی مناطق فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که تفاوت اساسی با سایر مناطق شهر دارد در حالی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و تبعیض بین مناطق مشهود است اما از نظر اداری و کاری وظیفه جدی ما رسیدگی به این مناطق است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در محلات هدف بازآفرینی شهری باید کارها همه‌جانبه دیده شود اظهار داشت: قرار است مجموعه‌ای ایجاد کنیم که معضل و مشکلی را رفع و برای عموم مردم منطقه مفید باشد.

وی تصریح کرد: محلات هدف بازآفرینی شهری دارای مشکلات و معضلات عمده بوده در حالی که منابع ملی به‌شدت محدود است.

عباس‌زاده گفت با توجه به اینکه در محلات هدف بازآفرینی شهری نیازها و درخواست‌های عمومی زیاد است دستگاه‌های متولی باید اولویت‌های هر منطقه را شناسایی کرده و با توجه به محدودیت اعتباری پروژه‌ها را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: در هر محله‌ای متناسب با اقتضائات و نیازهای مهم آن باید برنامه‌ریزی شود لذا طرح بازآفرینی شهری مقداری کار بیشتر و نظارت بیشتر می‌طلبد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: برای مصوب کردن طرح‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های طرح بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی باید اولویت‌بندی کنند و پروژه‌های مهم را در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری اعتبار ملی و بین‌المللی هزینه می‌شود لذا از دستگاه‌های خدمات‌رسان درخواست داریم توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

عباس‌زاده گفت: در بودجه سال جاری اعتبارات خوبی برای استان پیش‌بینی شده ضمن اینکه محرومیت‌زدایی مورد تاکید رییس جمهور است و از این محل نیز اعتباراتی خواهیم داشت.

وی افزود: براساس گزارش رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اسفند پارسال، ۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر به استان واریز و بین پروژه‌های استانی توزیع شده است.