پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی در حالی به کار خود پایان داد که هنرمندان و غرفه‌داران شرکت کننده در این نماشگاه موفق به فروش بیش از سه میلیارد تومان صنایع دستی شدند.

 پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خراسان جنوبی با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و صنعتگران از هفتم آذر ماه به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۲۰۸ غرفه در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار گرفت که ۱۵۴ غرفه مربوط به فروش و عرضه صنایع دستی، ۳۴ غرفه مربوط به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی، ۹ غرفه برای شهرها و روستاهای ملی و جهانی سطح کشور و ۱۱ غرفه در حوزه گردشگری بود.

صنعتگران و هنرمندان ۲۶ استان کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و صنعتگران محصولات صنایع دستی در گروه‌هایی از جمله منسوجات سنتی، بافته‌های داری و غیرداری، سنگی، چوبی و حصیری، آبگینه، صنایع دریایی، فلزی، رودوزی‌های سنتی، محصولات دستی چرمی و سفال و سرامیک در نمایشگاه صنایع دستی عرضه کردند که با استقبال خوب مردم مواجه شد.

رضایت صنعتگران از فروش خوب صنایع دستی

در مراسم اختتامیه این جشنواره که جمعه شب برگزار شد، اکثر صنعتگران از فروش و استقبال خوب مردم از نمایشگاه رضایت داشتند و خواستار ادامه‌دار بودن چنین رویدادهایی در سطح کشور شدند.

صنعتگر خاتم کاری از استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مردم از این نمایشگاه خوب و عالی بود و نسبتا فروش خوبی داشتیم.

علی نجاتی با بیان اینکه دفعه چهارم است که در نمایشگاه‌های صنایع دستی خراسان جنوبی شرکت می‌کنم، بیان کرد: در صورت ادامه‌دار بود در نمایشگاه‌های دیگر هم شرکت خواهم کرد، بیشتر فروشم محصولاتی از جمله سفر قلم‌کاری، خاتم کاری و عروسک‌های محلی در این نمایشگاه بود.

وی عنوان کرد: امکاناتی که توسط مجموعه میراث فرهنگی در اختیار ما گذشته به نسبت خوب بود ولی می‌توانستند خدماتی بهتری هم در اختیار صنعتگران قرار دهند.

فروشنده و صنعتگر سفال و سرامیک از سمنان هم گفت: پنج دوره است که در نمایشگاه‌های ملی استان شرکت می‌کنم و فروشم نسبت به دوره‌های گذشته بهتر بود.

امین بلوری بیان کرد: امکاناتی که در نمایشگاه به ما ارائه شد خوب بود اما در زمینه اسکان به دلیل مسیر طولانی مشکلاتی داشتیم.

وی افزود: درخواست این است که در این نمایشگاه تاجران بزرگ را هم دعوت کنند تا با صنعتگران ارتباط بگیرند و بازار خوبی برای تولیدگران ایجاد شود تا تولیده کننده بیشتر دغدغه تولید تا فروش داشته باشد.

 

صنعتگر و تولید کننده گلیم، جاجیم و سوزن دوزی سنتی از شهرستان درمیان هم گفت: فروش نسبتا خوبی در این نمایشگاه داشتم و استقبال مردم نسبت به دوره‌های قبل بهتر بود.

فاطمه عبدالهی افزود: بیشتر فروش محصولم از نوع جاجیم و گلیم بود، اسکان و واگذاری غرفه رایگان به صنعتگران حمایت خوبی که در استان صورت گرفت.

وی اظهار داشت: بازدید و استقبال مردم از این نمایشگاه هم نسبت به گذشته خیلی بهتر بود.

فروش سه میلیارد تومانی صنایع دستی

آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی امشب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برگزار شد و در این آیین از صنعتگران پیشکسوت، غرفه‌داران و صنعتگران برتر تقدیر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این آیین گفت: در این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها در مسیر افزایش فروش صنایع دستی انجام شد و آمارها نشان از افزایش فروش نسبت به نمایشگاه قبل دارد که موجب رضایت هنرمندان حاضر در نمایشگاه شد.

هادی شاهوردی گفت: امیدواریم با این استقبال خوب در آینده هم برپایی نمایشگاه‌های خوبی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه از ۲۷ استان کشور صنعتگران شرکت کردند، عنوان کرد: استقبال شهروندان ‌و هم استانی‌ها نشان‌دهنده جایگاه صنایع دستی و ارزش اقتصادی این صنعت مهم است.

شاهوردی اظهار داشت: ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های خراسان جنوبی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد تا در آینده از این ظرفیت‌ها، گردشگران استفاده خوبی داشته باشند.

وی عنوان کرد: این نمایشگاه ۲۰۸ غرفه در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار گرفت و صنعتگران عرصه صنایع دستی با از بین رفتن واسطه‌ها به صورت مستقیم به عرضه و معرفی تولیدات خود پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برپایی تور بیرجندگردی برای صنعتگران غیر بومی، کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه صنایع دستی، بازاریابی، اجرای موسیقی سنتی، ورزش زورخانه‌ای و برپایی ۶ سیاه چادر نیز در این نمایشگاه برنامه‌ریزی شد.

وی از فروش سه میلیارد تومانی در پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان خبر داد و گفت: استقبال بی‌نظیر مردم استان از این نمایشگاه قابل تقدیر است و با توجه به رضایت صنعتگران از فروش، تلاش ما این خواهد بود که برپایی این نمایشگاه‌ها ادامه‌دار باشد.

 

صنایع دستی پیشران اقتصادی خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: انسان اشرف مخلوقات است و صنایع دستی ساخته دست بشر به عنوان اشرف مخلوقات بسیار ارزشمند است.

جواد اشرفی افزود: صنایع دستی ساخته دست انسان حاصل یک خلاقیت و ارزش فکری و فرهنگی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی حاصل یک رویداد و تفکر فرهنگی یک جامعه است، بیان کرد: صنایع دستی هویت‌بخش یک ملت بوده و معرفی کننده فرهنگ غنی جامعه است.

اشرفی عنوان کرد: در این نمایشگاه میزبان صنعتگرانی از ۲۶ استان کشور بودیم و در تک تک غرفه‌ها نبوغ فرهنگ غنی ایران و اسلامی به چشم می‌خورد که بسیار ارزشمند است.

وی صنایع دستی را پیشران اقتصادی کشور و استان دانست و گفت: چین، هند و ایران در زمینه صنایع دستی در سطح دنیا سرآمد هستند و کشور ما جایگاه تولیدی خوبی در زمینه صنایع دستی دارد اما در زمینه صادرات و ارزش افزوده این محصولات رتبه خوبی ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این نمایشگاه در زمینه بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی بسیار ارزشمند و مهم است، گفت: باید صنایع دستی تولیدی استان بیش از گذشته معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری به عنوان سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” صنایع دستی با ترکیب ایده‌های خوب و ناب در حوزه دانش بنیان می‌تواند محصولاتی ارزشمند تولید کند و نقش و جایگاه خود را بیش از گذشته در زمینه توسعه اقتصادی استان ایفا کند.

اشرفی گفت: تلاش ما این خواهد بود که رویدادهای از این نوع در سطح استان ادامه‌دار باشد، استانداری خراسان جنوبی هم کمک‌های لازم را در زمینه تسهیلات و معرفی محصولات تولیدی و دیگر حمایت‌های لازم را دارد.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۸۰ رشته صنایع دستی در کل کشور، بالغ ۱۲۰ رشته در خراسان جنوبی وجود دارد لذا بستر کار و فعالیت برای توسعه صنایع دستی و پیشرفت اقتصادی استان فراهم است.