در جلسه فعالان اقتصادی شهرستان خوسف با مسئولان وزارت کار، بر روان سازی دستورالعمل‌ها برای کاهش زمان روند پرداخت تسهیلات تاکید شد.

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف،  در جلسه جمع بندی بازدید مدیران وزارت تعاون از طرح‌های خوسف بیان کرد: سیستم بانکی یکی از پایه‌های توسعه اشتغال است که باید شرایطی ایجاد کنند که باعث ایجاد اشتغال پایدار شوند.

وی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی یکی از منابعی اعتباری بوده است که توانسته اعتبار خوبی به شهرستان‌های استان اختصاص دهد و خوسف در زمینه جذب این تسهیلات یکی از شهرستان‌های پیشتاز بوده است.

وی بیان کرد: خوسف با داشتن ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، معادن، میراث فرهنکی و گردشگری است که با توسعه سرمایه گذاری‌ها در این زمینه می‌توان زیرساخت‌های توسعه ‌ای شهرستان را رقم بزند.

آخوندی خاطرنشان کرد: عناب و گل نرگس به عنوان دو محصول استراتژیک شهرستان خوسف است بطوریکه این شهرستان بیشترین سطح زیر کشت گل نرگس در استان و رتبه پنجم را در سطح کشور داراست.

وی بیان کرد: در حوزه عناب بیشترین سطح زیر کشت استان و کشور را داریم و بخش عمده عناب استان در این شهرستان تولید می‌شود.

فرماندار خوسف گفت: طی سال‌های اخیر تسهیلات لازم جهت کارخانه‌های فرآوری عناب به ۵ واحد تولیدی پرداخت و یا در دست پرداخت است.

وی ادامه داد: واحد هیدورکربن نیز که در شهرک شهید رحمانی در دست احداث است از محل تفاهم نامه چهارجانبه استانداری تواسته بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کند و جهت تکمیل این واحد به تسهیلات بیشتری نیاز داریم که امیدواریم بانک توسعه تعاون با پرداخت این تسهیلات موافقت کند.

فرماندار خوسف اظهار کرد: برای تکمیل معدن طلای شادان نیز بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز است که امیدواریم قسمتی از این سرمایه گذاری توسط بانک‌ها تامین شود.

آخوندی تصریح کرد: واحد فرآوری معدن طلای شادان در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از آن برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از یکهزار نفر بصورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اسکان کارکنان و قسمت اداری این واحد در شهر ماژان پنج هزار متر در نظر گرفته شده و کارهای اداری این موضوع در دست اقدام است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: واحد بنتونیت، پودر لاستیک، شرک آسفالت راهدار صنعت، کشتارگاه طیور شهرستان نیازمند دریافت تسهیلات است که امیدواریم به واحدها نیز تسهیلات پرداخت شود.

فتاحی، رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز در این جلسه گفت: باید دستورالعمل‌ها را روان سازی کنیم تا زمان روند پرداخت تسهیلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با کمک استاندار سعی خواهیم کرد از محل اعتبارات توسعه اشتغال پایدار برخی از طرح‌های شهرستان را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهیم.

فتاحی ادامه داد: استان خراسان جنوبی در بخش دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی یکی از استان‌های پیشرو در کشور بوده است بطوریکه بیش از ۲۰ درصد تسهیلات کشور از بانک توسعه تعاون در استان خراسان جنوبی جذب شده است.

وی ادامه داد: معدن طلای شادان نیز یکی از زمینه‌های بسیار مهم در توسعه شهرستان است که با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های لازم یک بانک به تنهایی نمی‌تواند این میزان سرمایه گذاری را تامین کند.

فتاحی خاطرنشان کرد: نظام بانکی باید سهمی در توسعه استان داشته باشد و تاکنون نیز سهم قابل توجهی از توسعه را بر عهده داشته است.

رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون خاطرنشان کرد: مسکلات مطرح شده توسط سرمایه گذاران بررسی و در حد امکان بررسی و مرتفع می‌شود و با تمام امکانات موجود در خدمت فعالان اقتصادی خواهیم بود.

فتاحی اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات به کارخانه هیدروکربن پس از ارسال طرح توجیهی این کارخانه آمادگی پرداخت تسهیلات به این واحد تولیدی را داریم.

گفتنی است؛ در ابتدای جلسه فعالان اقتصادی شهرستان خوسف مشکلات و موانع خود را در خصوص دریافت تسهیلات اشتغالزایی در سطح شهرستان را بیان کردند.

ریس هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور، مدیر کل توسعه منابع انسانی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، فرماندار شهرستان خوسف و مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار از واحدهای صنعتی شهرستان خوسف شامل کارخانه هیدروکربن، بنتونیت و معدن طلای شادان بازدید کردند.