سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۸۸ درصد منابع آبی استان به میزان ۵۵۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تاکنون کنتور هوشمند برای ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی نصب شده است.

سعید سروری افزود: تعدادی چاه در شهرستان‌های زیرکوه، طبس و نهبندان باقی مانده است که باید کنتور هوشمند برای آنها نصب شود.

وی اظهار داشت: ۲۱۳ کنتور هوشمند در یک سال گذشته روی چاه‌های استان نصب شده و ۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۱۵۰ کنتور برای چاه‌های کشاورزی و ۶۳ کنتور بر چاه‌هایی با مصارف شرب، صنعت و سایر خدمات نصب شده است.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۹۱۸ فقره چاه کشاورزی، صنعت و شرب در استان خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۲ هزار و ۵۵ فقره در بخش کشاورزی، ۸۳۵ فقره شرب و ۲۰ فقره سایر مصارف است.

سروری افزود: در مجموع کنتور هوشمند برای هزار و ۹۶۴ چاه کشاورزی استان تاکنون نصب شده است و در سال جاری اولویت ما برق‌دار کردن چاه‌های دیزلی است که در حال حاضر ۹۷ حلقه چاه دیزلی فاقد کنتور هوشمند در استان داریم.

وی اظهار داشت: به منظور تعادل و ثبات در دشت‌های استان و حفظ منابع آبی موجود، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب از سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفت و تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند آب و برق یکی از پروژه‌های این طرح کلان است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: نکته مهم این است که برای مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی اقدام می‌شود.

۹۵ درصد تخلیه منابع آبی خراسان جنوبی به چاه، چشمه و قنات اختصاص دارد و ۸۸ درصد مصارف منابع آبی استان در بخش کشاورزی، ۹ درصد مصارف مربوط به شرب و سه درصد مربوط به صنعت و خدمات است.