رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: با توجه به اهمیت حمایت از مشاغل خرد، ۲۶ هزار و ۲۰۰ صندوق قرض‌الحسنه در کشور فعال شد که دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار عضو و گردش حساب سه هزار میلیارد تومانی هستند.

سردار محمد زهرایی در حاشیه آیین بهره‌برداری از ۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد و خانگی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: ابزار کار و موتور محرکه صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم هستند که سال گذشته فقط ۷۰ هزار شغل ایجاد شد که فرصتی برای توسعه و تثبیت اشتغال است.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های بسیج سازندگی مردمی کردن اقتصاد و کمک به دولت است در همین زمینه ما متولی اشتغال کشور نیستیم اما کمک کننده و بازوی اجرایی و نهاد تسهیل‌گر در کنار دستگاه‌های اجرایی هستیم.

رییس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد: از آنجا که بسیج پاره تن مردم در انقلاب اسلامی است بسیج‌کنندگی مردم در عرصه‌های اقتصادی می‌تواند مثمر ثمر باشد که این همکاری با دولت سیزدهم که رویکرد محرومیت‌نوازی و محرومیت‌زدایی دارد با رشد فزاینده‌ای انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید باور و اعتقاد را در خور شأن مردم تقویت کنیم که در اقتصاد ورود پیدا کنند همانطور که در خیلی از بحران مثل سیل، زلزله و دفاع مقدس پای کار آمدند در توسعه اشتغال هم می‌توانند مثمر باشند.

سردار زهرایی با بیان اینکه امسال بر کیفی‌سازی صندوق‌های قرض‌الحسنه تاکید داریم افزود: اشتغال باید به سمت محصولات مزیت‌دار هر منطقه حرکت کند که خراسان جنوبی با داشتن محصولات استراتژیک مثل عناب، زرشک، پسته و زعفران و در بخش صنایع دستی توبافی یا فرش‌بافی می‌تواند متمرکز باشد و در راستای  احیا، توسعه و تقویت این موضوعات قدم بردارد.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: صندوق‌های قرض الحسنه قرارگاه عملیاتی مردم‌پایه کردن اقتصاد خرد هستند، تاکنون حمایت تسهیلات آنچنانی نمی‌توانستیم از صندوق‌ها داشته باشیم اما با کمک مجلس در تبصره ماده ۱۶ تسهیلات چهار درصد اختصاص یافته است و تسهیلات ۱۸ درصد هم داریم.

وی یادآور شد: برای صندوق‌های قرض‌الحسنه تسهیلات تا ۵۰ میلیون تومان با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله پرداخت خواهد شد اما باید در حمایت زنجیره محصول اثربخش و هدفمند پرداخت شود.

سردار زهرایی گفت: در خراسان جنوبی چندین منطقه مورد بررسی و تسهیلات اختصاص یافت و برای ادامه کار تسهیلات خوبی در اختیار بسیج سازندگی استان قرار می‌گیرد که به صورت هدفمند به فراخور توان و ظرفیت صندوق‌های قرض‌الحسنه توزیع و نظارت خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق قانون مکلف هستیم ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار داشته باشیم که خراسان جنوبی غیر از وسط شهر بیرجند تمام آن کم‌برخوردار است و محدودیتی از بابت کار در این استان نداریم.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: در راستای ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی به صورت هدفمند حرکت خواهیم کرد یعنی اگر در خراسان توبافی، زعفران و فرش‌بافی هست و تعاونی داریم باید به توسعه و تقویت این شغل‌ها کمک کنیم تا تسهیلات با منها کردن بروکراسی اداری به صورت زنجیروار توزیع شود.

وی در ارتباط با ورود به مشکلات آبی کشور اظهار داشت: مشکل آب ۲ جنبه دارد از یک زاویه مشکل اساسی آب کشور هست که خیلی از استان‌ها را درگیر دارد و تصمیم سخت دولت است که از شهر کرد تا اصفهان و یزد و خوزستان این مشکل حل شود.

سردار زهرایی افزود: در این ارتباط باید تصمیم ملی گرفته شود اما ما برای اجرای برخی از پروژه‌های آبرسانی که تا الان مغفول مانده به کمک دولت آمدیم و هفت هزار و ۲۰۰ روستا در بحث آب شرب با تفاهم نامه‌هایی که بسته شده آبرسانی خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث کشاورزی هم قراردادهای اولیه برای مسایلی همچون قنات‌ها، استخر و کانال کشی‌ها برای پنج هزار و ۵۰۰ روستا بسته شده که به صورت مردمی و جهادی انجام خواهد دارد.

در این آیین از تسهیل‌گران و مسوولان صندوق‌های قرض‌الحسنه برتر خراسان جنوبی تجلیل شد.