مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: تعداد موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره استان از ۱۱ موسسه در سال ۹۲ به ۵۳ مورد در حال حاضر افزایش یافته است که نشان از رشد خوبی دارد.

ناصر نبی زاده روز شنبه در نشست خبری که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار داشت: تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت نیز از ۳۹ به ۴۸ موسسه در سال جاری رسیده است.

وی افزود: افزایش تعداد چاپخانه‌های استان از ۳۶ به ۵۹، کانون‌های آگهی و تبلیغات از ۷۱ به ۷۸، آموزشگاه‌های آزاد هنری از ۱۷ تا به ۲۱ مورد، تعداد انجمن‌های ادبی از ۱۷ به ۲۳ و انجمن‌های هنری از ۱۴ به ۱۶ مورد از دیگر عملکردها در هفت سال گذشته است.

وی با بیان اینکه تعدا ناشران استان در هفت سال گذشته از ۱۴ به ۳۰ مورد افزایش یافته است گفت: شمار نمایندگی خبرگزاری‌ها از ۱۱ به ۱۵، نشریات و پایگاه‌های خبری از ۵۸ به ۱۲۶، سرپرستی و نمایندگی‌های مطبوعات از ۲۲ به ۴۰، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ۳۷۷ به ۶۷۳ مورد، تعداد نگارخانه از سه به ۹ مورد، سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از ۷ به ۱۱ سالن، شرکت‌های تولید فیلم از پنج به ۹ مورد و تعداد سینماها از چهار به هفت مورد افزایش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد دبیرخانه شورای اطلاع رسانی استان افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۴ جلسه شورای اطلاع رسانی به ریاست معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی برگزار شده که ۱۳۶ مصوبه داشته است.

وی با اشاره به اجرایی شدن ۹۰ درصد این مصوبات گفت: بیشتر مصوبات در حوزه‌های اطلاع رسانی موضوع کرونا بوده که مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین به ۱۴۴ مصوبه کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: استفاده از ماسک، مباحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و مسایل و مشکلات حوزه اطلاع رسانی در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با کمک سازمان‌های عضو برطرف شود.

نبی زاده با تاکید بر لزوم استمرار اطلاع رسانی موضوع کرونا گفت: تاکنون ۱۴ هزار خبر، گزارش و متون آموزشی توسط رسانه‌های استان منتشر شده که قابل تقدیر است.

وی افزود: راه‌اندازی ۱۲۸ پویش اجتماعی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در ابعاد مختلف عملکردهای مثبتی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از خسارت ۹ میلیارد تومانی کرونا به حوزه فرهنگ و هنر استان خبر داد و گفت: ۲۷۴ نفر آسیب‌دیده این حوزه تاکنون در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و درخواست حدود پنج میلیارد تومان تسهیلات داشته‌اند که تاکنون ۲ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کمک‌های معیشتی و ارزاقی هم به بعضی حوزه‌ها تقدیم شده است افزود: در حوزه بحث‌های کمک به بیمه صندوق اعتباری هنر هم آنچه مورد نظر بوده، انجام شده است.

نبی زاده ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های گسترده حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی با ایجاد زیرساخت‌ها و نگاه ویژه استاندار در آینده شاهد ارتقای این جایگاه و رونق بیشتر فضاهای فرهنگی در استان باشیم.

وی یادآور شد: معتقدیم خراسان جنوبی استانی است که ظرفیت‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد و مردم عمیقا ریشه‌های فرهنگی دارند لذا فرهنگ در زندگی آنها حضور شایسته‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمونه این مهم استقبالی بود که مردم از نمایشگاه کتاب سال گذشته انجام دادند زیرا با وجود اینکه نمایشگاه در بستر تازه‌ای برگزار شد و مکان هم دور بود ولی اشتیاق و نگاه فرهنگی مردم استقبال شایسته‌ای از نمایشگاه کتاب ایجاد کرد که نشانه این جایگاه عظیم است.

وی اجرای طرح حمایتی خرید کتاب را از مواردی عنوان کرد که به حضور فرهنگ در سبد زندگی کردم کمک می‌کند و افزود: تاکنون ۹۰ میلیون تومان در زمینه خرید کتاب از ناشران استان حمایت شده است.

نبی زاده راه‌اندازی اولین هنرستان هنرهای زیبا در استان را زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر برشمرد که به پیشرفت استان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هفته دولت امسال ۲ پروژه فرهنگی در شهرستان‌های قاینات و بشرویه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ساخت پروژه پلاتو قاین از سال ۹۶ آغاز شد و در زمینی به متراژ ۳۴۰ متر مربع احداث شده است که همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه طبقه اول کارکرد هنری داشته و طبقه دوم اداری است گفت: برای ساخت این پروژه یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از افتتاح فاز یک مجتمع فرهنگی هنری بشرویه خبر داد و گفت: این پروژه در زمینی با متراژ ۴۰۰ متر مربع ساخته و تاکنون ۸۰۵ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

وی همچنین از افتتاح ۲ پروژه در هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: پروژه‌های مرکز آموزشگاهی و نمایشگاهی درمیان و زیرکوه شامل نگارخانه و فضا برای کلاس‌های آموزشی، با متراژ ۳۰۰ متر مربع، در حال ساخت و تکمیل است.

نبی زاده یادآور شد: بهسازی سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین و آغاز عملیات اجرایی سینما امید طبس، از دیگر پروژه‌های زیرساختی است که در سال جاری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی سینمای امید در طبس نیز آغاز شد گفت: این سینما در راستای افزایش زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان احداث می‌شود و طی ۱۷ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تقدیر از نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی به توسعه متوازن استان، آن را در ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی موثر دانست و گفت: به همین منظور اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای از توجه استاندار خراسان جنوبی به حوزه‌های فرهنگی تقدیر کرده است.