#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا ۲ شهرستان دیگر استان شامل فردوس و قاینات هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفت و این استان وارد پیک (موج) چهارم کرونا شده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: براساس آخرین رنگ‌بندی که امروز (۱۶ فروردین) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد و از امروز قابل اعمال است، شهرستان‌های فردوس و قاینات از زرد (متوسط خطر) به نارنجی تغییر رنگ دادند.

وی اظهار داشت: تا دیروز (یکشنبه) فقط شهرستان بیرجند نارنجی و سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی زرد بود که از امروز سه شهرستان استان در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: اگر فرایند افزایش موارد ابتلا به کرونا با همین روند ادامه پیدا کند تا پایان هفته جاری و هفته آینده، رنگ‌بندی‌های جدید را در استان خواهیم داشت.

وی درباره اجرای محدودیت‌های کرونایی در مناطق نارنجی (پرخطر) اظهار داشت: گروه‌های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی اجازه فعالیت ندارند و کارکنان مشاغل ضروری در این مناطق به صورت یک سوم دورکاری و دوسوم حضوری فعالیت می‌کنند.

شریف‌زاده گفت: منع تردد شبانه در تمامی شهرستان‌های استان بدون در نظر گرفتن رنگ آنها از ساعت ۲۲ تا سه بامداد برقرار است.

وی افزود: همچنین خودروهای با پلاک غیر بومی اجازه ورود به شهرستان‌های نارنجی و خودروهای با پلاک بومی حق خروج از این مناطق را ندارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی تصریح کرد: تغییر رنگی که این هفته شاهد هستیم نتیجه عملکرد ما در هفته آخر اسفند سال گذشته است و قطعا عملکرد مردم در هفته اول و دوم فروردین را در هفته‌های آینده خواهیم دید لذا تغییر رنگ جدید را در شهرستان‌های استان خواهیم داشت.

وی گفت: همه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که متاسفانه پیک چهارم کرونا در استان خراسان جنوبی شروع شده است و نگران هستیم با محدودیت‌هایی که برداشته شد این پیک سخت‌تر از موارد قبلی و حتی خیز سوم بیماری در آذر ۹۹ باشد.

شریف‌زاده با بیان اینکه موارد بستری بیماران تنفسی از متوسط ۱۱۹ نفر در هفته آخر اسفند به ۲۰۲ نفر در حال حاضر افزایش یافته است افزود: میانگین موارد بستری بیماران کرونایی از ۲۶ نفر در هفته آخر اسفند به ۹۱ نفر افزایش یافته و در این آمار شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی هستیم.

وی بیان کرد: موارد مثبت شناسایی شده نیز نسبت به اسفند ماه هشت برابر شده است.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که بعد از مدت‌ها هفته گذشته در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را در آذر ۹۹ پشت سر گذاشت.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) است. این استان در حال حاضر هیچ شهرستان آبی (کم خطر) ندارد.

تعیین رنگ شهرها متناسب با روند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام از رنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز) براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» است.