کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی در ۲۴ ساعت آینده شاهد وقوع یخبندان در مناطق سردسیر از جمله شهرستان‌های زیرکوه، سربیشه، قاینات، درمیان، بیرجند و ارتفاعات خوسف خواهیم بود.

فاطمه زارعی  افزود: به لحاظ شرایط دمایی نیز امشب کاهش دما را در اکثر نقاط استان خواهیم داشت و با توجه به وقوع یخبندان در شهرستان‌های یادشده فعالان بخش کشاورزی، دامداران و گلخانه‌داران اقدامات لازم را برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان انجام دهند.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش دما و وقوع یخبندان، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از جمله زرشک با توجه به آغاز فصل برداشت آن وجود دارد لذا کشاورزان در صورت امکان، برداشت محصول و انتقال آن به اماکن سرپوشیده را مدنظر داشته باشند.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی کنترل سامانه سرمایشی در واحدهای مرغداری، گلخانه‌ها و واحدهای دامپروری را ضروری دانست و گفت: آبیاری باغات و مزارع در شرایط سرما و یخبندان، تسریع در برداشت محصولات پاییزی، تخلیه آب سامانه‌های نوین آبیاری و سمپاش‌ها، پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با یک درجه خنک‌ترین و دهسلم نهبندان با ۳۴ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقاط استان بودند.

زارعی بیان کرد: نوسانات دمایی در مرکز استان نیز بین ۲۶ و ۶ درجه سلسیوس ثبت شده است.

اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم نسبت به کاهش محسوس دما (۵ تا ۱۰ درجه‌) طی روزهای شنبه تا اواسط هفته جاری در این استان اخطاریه صادر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: طی روزهای شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا) در استان پیش‌بینی شده که در مناطق کوهستانی قطعا دمای هوا به حدود صفر درجه رسیده و یخبندان شبانه دور از انتظار نیست.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: از آنجایی که احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از قبیل زرشک و ذرت علوفه‌ای همچنین محصولات سالن‌های پرورشی مانند مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها وجود دارد لذا اتخاذ تدابیر لازم در شهرستان‌ها برای جلوگیری از بروز خسارت انجام شود.