مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در پی خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد و گفت: گرسنگی علت اصلی از بین رفتن وحوش در این پناهگاه است.

  حسن اکبری گفت: در پی پایش هشت ساعته به همراه معاونین و روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های استان در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز، در صورتی که چاره‌اندیشی نشود، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم‌تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است که متاسفانه خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: در پایش‌های به عمل آمده، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ داده است که اکثر تلفات در کل و بزهای پیر بوده و در پایش به عمل آمده گروهی چند روز گذشته، تنها در یک دره متاسفانه ۶ لاشه تلف شده، مشاهده شد که اغلب بالای ۹ سال بودند.

وی با اشاره به تلفات مشاهده شده در زیستگاه و تعمیم آن به کل زیستگاه‌های مستعد حضور گونه در پناهگاه مذکور گفت: پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال جاری و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم.

اکبری افزود: می‌توان مشخصا از گرسنگی به عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد و به منظور بررسی‌های تکمیلی درخصوص علت تلفات در پناهگاه، از یکی از لاشه‌های تازه، نمونه‌برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد.

وی اقدامات انجام شده توسط این اداره کل را برای برون رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات کافی ندانست و خواستار تقویت اعتبارات و نیز ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان برای کمک به عبور از بحران پیش آمده شد.

پناهگاه حیات وحش نایبندان سال ۱۳۷۴ با هدف حمایت از گونه‌های جانوری کمیاب مانند یوزپلنگ آسیایی و جبیر به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و ۲۵ مهر سال ۱۳۸۰ با مصوبه شماره ۲۰۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست با عنوان پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه با وسعت یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۹۳ هکتار بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور محسوب می‌شود و بخش عمده این پناهگاه را دشت تشکیل می‌دهد.

پناهگاه حیات وحش نایبندان در جنوب و جنوب غربی طبس واقع شده و فاصله آن تا شهر طبس حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

در زمان حاضر استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.