مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت: میانگین بازدید از موزه‌های این استان سالانه ۵۰ هزار نفر بود که این آمار از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون با کاهش ۹۵ درصدی همراه شده است.

حسن رمضانی  افزود: شیوع ویروس کرونا خسارت‌های جدی در تمامی فعالیت‌های بخش‌های میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی داشته و موزه‌ها نیز با توجه به اینکه محیط سربسته هستند و تجمع جمعیت انسانی دارند به شدت از شرایط کرونایی آسیب دیدند.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی دارای ۱۱ موزه دولتی و ۶ موزه خصوصی است که در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه استقرار دارند و بیش از ۳ هزار شی تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده‌اند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر موزه‌های زیر پوشش میراث فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.

رمضانی گفت: موزه عروسک هم تاکنون در خراسان جنوبی رتبه سوم بازدیدهای مردمی را در کل موزه‌های خصوصی کشور کسب کرده است.

وی افزود: بازدید مجازی از موزه‌های استان و گنجاندن دروس آشنایی با میراث فرهنگی و موزه‌ها در کتاب‌های درسی از موضوعاتی است که در ایام شیوع کرونا بر آنها تمرکز شده تا خلاء بازدید حضوری به گونه‌ای جبران شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۵۰۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند یادآور شد: ۱۸ موزه استان در نوروز امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازدید علاقه‌مندان باز بود و در این مدت نیز سه هزار و ۵۰۰ نفر از موزه‌ها بازدید کردند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به وضعیت نارنجی استان خراسان جنوبی و دستور ستاد کرونا امکان بازدید از موزه‌ها در شهرهای نارنجی و قرمز وجود ندارد.

رمضانی گفت: نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات کشور نیز هفته قبل به مناسبت هفته میراث فرهنگی در خانه تاریخی پردلی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان خراسان جنوبی نیز می‌پردازد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی خواهد بود که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی جنوب خراسان هستند و این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون‌دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

وی گفت: تالار نمایش، کارگاه پارچه‌بافی سنتی، پوشش‌های مناطق مختلف خراسان جنوبی، عکاسخانه و خیاط خانه از بخش‌های این موزه است و انواع لباس‌های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس همچنین پارچه‌های سنتی برک، کرباس و مله به نمایش گذاشته شده است.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در باغ اکبریه بیرجند که یک اثر تاریخی ثبت جهانی است، یکی از مکان‌های پربازدید به ویژه در نوروز محسوب می‌شود.