خراشادی‌ها الگویی موفق در رونق هنر دستی هستند که توانستند بازار فروش خود را در خارج از کشور هم فراهم کنند و روستاییشان را جهانی کند.

 

پارچه بافی سنتی در روستای خراشاد تا ۱۸ سال پیش فراموش شده بود.

خانم ذاکریان همت کرد و با تشویق زنان روستایی این هنر را زنده کرد.

خانم ذاکریان احیا کننده هنر پارچه بافی می‌گوید: پدرم از روستا‌های بالاتر وسایل پارچه بافی را در میان وسایلی که سالهاست در انبار‌ها خاک می‌خورد، پیدا کرد و با تلاش و کمک زنان روستا این هنر احیا شد.

وی افزود: با این کار خواستیم کمکی برای اقتصاد خانواده‌های روستا کرده باشیم و هم شغلی برای بانوان ایجاد کرده باشیم.

خانم ذاکریان گفت: این تلاش‌ها به جایی رسید که پارچه سنتی خراشاد آوازه پیدا کرد و با حضور در نمایشگاه‌های مختلف این پارچه را به دیگران شناساندیم.

توبافی در بازارهای جهانی

در ابتدا پارچه‌های تولیدی کاربرد‌های ساده داشت و فقط برای حوله حمام و حوله دست و صورت بکار می‌رفت تا اینکه سایر کاربرد‌ها هم‌برای پارچه سنتی خراشاد تعریف شد.

لباس و کلاه نوزاد، بلوز زنانه و تن پوش حمام به همت زنان روستا تولید شد که سایر کشور‌ها هم از تولیدات جدید استقبال کردند.

آلمان و فرانسه در صدر کشور‌های سفارش دهنده پارچه بافی سنتی خراشادی‌ها هستند.

خراشادی ها ، از انگستان هم بافت سرویس نوزاد سفارش گرفته اند که که آماده ارسال است

یکی از زنان هنرمند روستا گفت: وقتی خودم پارچه بافی را انجام دادم و به درآمد نیستم دختران و عروس خودم را تشویق کردم تا این هنر را بیاموزند.

یکی از خریداران که در بازارچه سنتی خراشاد قدم می‌زد و خرید می‌کرد گفت: من از خراسان رضوی آمده ام، چون این پارچه حجم کمی دارد برای مسافرت بسیار کاربردی است.

وی همچنین اضافه کرد: این پارچه ۱۰۰ درصد نخ است آبگیری بسیار بالایی دارد و سریع هم خشک می‌شود

رونق تولید و ایجاد اشتغال دلیلی شد تا ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی خراشاد را بعنوان اولین روستای جهانی سنتی پارچه بافی به تصویب برسانند

پارچه بافی سنتی خراشاد آنقدر پیشرفت کرد که خانه نساجی درمرکز استان راه اندازی شد و در آن مکان بیش از ۲ هزار نفر اموزش دیده اند

یکی از کارآموزان این مرکز گفت: من سرپرست خانواده هستم هم درخانه کنار فرزندانم هستم و هم شغل مخصوص به خود را دارم.

خراشاد یکی از روستا‌های موفق در زمینه کارآفرینی در استان است که کارآفرینی در آن نه تنها توانسته به مدد اهالی هنرمند این دیار بیاید بلکه فرصت‌های شغلی زیادی را برای سایر نقاط هم فراهم کرده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور