مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا زمانی که یک نسخه را به‌صورت ملی تجویز کنیم، شاهد ثمردهی در استان‌ها نخواهیم بود.

، عاطفه خادمی در سفر به خراسان جنوبی و دیدار با کارکنان این اداره کل گفت: در نتیجه صحبت‌های متخصصان فرهنگی این استان و بررسی‌های خودم، آنچه که دریافت کردم، غربت و مظلومیت خراسان جنوبی در حوزه‌های فرهنگی بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از صحبت‌ها و دردمندی اهالی فرهنگ و هنر سال‌هاست که حل نشده، ادامه داد: حکایت همان رنجی است که در نوع مواجهه با مسائل فرهنگی در کشور می‌کشیم.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحصیلات خود در رشته سیاستگذاری فرهنگی و دغدغه‌مندی در این حوزه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این گذاره تاکید بسیاری داشتند و به همین جهت جزو دستورکارهای دولت و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و بازسازی ساختار فرهنگی کشور در قالب یک برنامه تحولی دنبال خواهد شد و امیدواریم حل بخشی از مشکلات مطرح شده با این برنامه محقق شود.

خادمی با بیان اینکه باید با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی و بومی هر استان، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود گفت: یکی از الزامات این موضوع، شکل‌گیری ارتباطات با استان‌ها و بررسی نیازهای این مردم است.

وی تصریح کرد: باید این موضوع در ساختار حکمرانی کشور جا بیافتد که مدیر خوب در حوزه فرهنگ علاوه بر بررسی وجه تخصصی مسائل، باید از اقتضائات لازم در نوع مواجهه با نیروی انسانی و هنرمندان آگاه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر اقتصاد فرهنگ و هنر در فضای کاملا غیرحرفه‌ای رشد می‌کند و این موضوع در حوزه موسیقی و سینما بسیار مشهود است.

وی بیان کرد: در گام اول باید هنر را حرفه‌ای پیش ببریم و پس از آن اقتصاد را در دنباله این هنر حرفه‌ای قرار دهیم.

خادمی با تاکید بر اینکه تمامی موارد و مشکلات ذکر شده در این جلسه در قالب گزارشی کامل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل خواهد شد گفت: امیدوارم روزی بیرجند به عنوان نماد و مظهر فرهنگی در کشور معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های همکاران اداره کل و ادارات شهرستان‌ها گفت: بخش عظیم فعالیت‌ها رویدادهای فرهنگی و هنری استان توسط این همکاران مدیریت، ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود و با کوشش آنان جریان‌های فرهنگی و هنری در استان شکل می‌گیرد.

ناصر نبی‌زاده با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و بیست و هفتمین استان از منظر جمعیتی است ادامه داد: پراکندگی جمعیت، شرایط ویژه‌ای را رقم زده که نیاز به توسعه بسترهای فرهنگی و هنری و پشتیبانی از این ساختارها را ضروری کرده است.

وی گفت: این استان به‌واسطه قدمت و عمق فرهنگی که ریشه در حوزه علمیه معصومیه و هم مدرسه نوین شوکتیه دارد، توانسته شخصیت‌های برجسته‌ای را با تاثیرات عمیق در ایجاد جریان‌های فرهنگی و علمی به کشور عرضه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: معتقدیم شاخصه، معیار و جلوه اصلی خراسان جنوبی، فرهنگی بودن آن است و این ویژگی‌ها از نقاط قوت استان در کنار دیگر ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی به ۲۵ هزار و ۴۳۹ متر مربع فضای فرهنگی تخصصی این اداره کل در استان اشاره کرد و گفت: ۹ هزار و ۲۷۴ متر مربع از این فضا طی سه سال گذشته تکمیل، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

نبی‌زاده با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۱۲۱ متر مربع پروژه فرهنگی در حال ساخت داریم افزود: متاسفانه میزان فضاهای فرهنگی در استان بسیار کم است و امیدواریم کوشش شود تا زیرساخت‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی رونق فرهنگ و هنر در تمام کشور و به‌تبع آن در خراسان جنوبی نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد و اهمیت تکمیل آنها تشریح شد گفت: برخی از این پروژه‌ها تنها فضای تخصصی فرهنگی و هنری شهر و روستا محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت هزار و ۲۶۹ صنف فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این چند سال گذشته و به‌خصوص به‌واسطه شرایط کرونا، کوشش بسیاری شد تا تعطیل نشوند.

وی گفت: در برخی شهرستان‌ها به‌واسطه محرومیتی که دارند، ممکن است دسترسی به مفاد قانونی لازم برای تاسیس موسسه فرهنگی و هنری نباشد و نتوانیم در این شهرها موسسه آموزشگاه یا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد راه‌اندازی کنیم لذا نیاز است تا در این زمینه اختیاراتی به کارشناسان استان‌ها داده شود.

نبی‌زاده به برخی رتبه‌های کسب شده توسط این اداره کل اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۸ دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در طرح فهما موفق به کسب رتبه برتر در حوزه شبکه‌سازی و ساماندهی شد.

وی اظهار داشت: در همان سال دو شهر استان جزو شهرهای برگزیده در شبکه شهرهای خلاق کشور (مود در حوزه صنایع دستی و نهبندان در حوزه هنرهای تجسمی) قرار گرفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: روستای نوغاب (خور) نیز در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، شایسته تقدیر شد، فعالیت‌های حوزه اطلاع‌رسانی کرونا اداره کل (کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا) هم در سال ۹۹ مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: سال گذشته دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در طرح ملی ایران قوی حایز رتبه و کانون امام حسن مجتبی (ع) نهبندان به عنوان یکی از ۱۰ کانون در شبکه رابطین طرح معرفی شد.

نبی‌زاده اظهار داشت: مستند “کاکل درو” هم که با همکاری این اداره کل ساخته شده بود، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه در جشنواره آنلاین “هنر زنده است” شد.

وی گفت: سال ۱۴۰۰، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ارزیابی عملکرد خبری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها موفق به کسب رتبه برتر شد و معرفی روستای دادران شهرستان درمیان به عنوان شایسته تقدیر طرح ملی انتخاب روستای برتر قرآنی کشور از دیگر افتخارات امسال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: وقتی ملاک، جمعیت استان قرار می‌گیرد، ادارات کل استان‌هایی همچون خراسان جنوبی با وجود رتبه‌های کسب کرده و ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و هنری که دارد، نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه کوشش کردیم چارت سازمانی اداره را ارتقا دهیم افزود: تقاضا داریم این نیاز هم در چارت سازمانی و هم در تخصیص اعتبارات مورد بازبینی قرار گیرد.

نبی‌زاده گفت: در شهرهای بزرگ صرفا اعطای مجوز، جریان کار فرهنگی را برقرار می‌کند و اقتصاد موسسه از سود کسب کرده تامین می‌شود ولی در شهرهای کوچک و محروم این استان علاوه بر مجوز، نیاز به حمایت از فعالیت‌ها هم داریم.

وی همچنین به دریافتی‌ها و حقوق پایین کارکنان این اداره اشاره کرد و افزود: اگر به برقراری جریان فرهنگی معتقدیم باید حداقل دریافتی متخصصین فرهنگی و هنری را به سطح متعادل و میانه سایر ساختارهای دولتی برسانیم.