#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۰.۵ تن مواد مخدر در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است.

محمدرضا حسنی مقدمدر دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: با اعلام طالبان که از کشت مواد مخدر جلوگیری می‌شود کشف این مواد کاهش یافت  هرچند که این باعث افزایش قیمت مواد مخدر شده است و آنها در حقیقت به دنبال همین بودند که به اهداف خود برسند اما امیدواریم این حرفی که زدند به عینیت برسد.

وی گفت: اکنون کشفیات کلان نیست و به سمت خرد شدن می‌رود با ۱۰ برابر شدن قیمت تریاک و کم‌شدن مواد مخدر سنتی نگرانی وجود دارد که معتادان به سمت مواد صنعتی خواهند رفت.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی تصریح کرد: هر ساله به مناسبت سالروز مبارزه با مواد مخدر شعاری را تعیین می‌کنند شعار امسال پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری است.

وی ادامه داد: این شعار گویا است و شاکریم سازمان‌های بین المللی هم به این موضوع اذعان کردند که در بحث مواد مخدر با چالش بشری رو به رو هستیم.

حسنی مقدم یادآور شد: در استان ۸۶ مرکز درمان اعتیاد داریم که ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر تحت درمان هستند که این افراد در مراکز گذری و اقامتی درمان می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی شورای هماهنگی برای درمان اعتیاد به استان تخصیص یافته است مشکلاتی هم داریم که از مهمترین آن پراکندگی استان است که نداشتن مراکز درمان در مراکز روستایی مشکل‌ساز شده است که با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان به این سمت می‌رویم که مراکز روستایی را فعال کنیم.

حسنی مقدم یادآور شد: ۳۸ سازمان‌ مردم نهاد با شورای هماهنگی همکاری می‌کنند که ۲۶ سمن در حوزه پیشگیری چهار سمن در حوزه درمان و هشت سمن در حوزه اشتغال فعال هستند.

وی اظهار داشت: صاحبان مشاغلی که بهبود یافتگان مواد مخدر را به‌کار گرفتند کل هزینه‌های سهم بیمه و کارفرمایی را دریافت می‌کنند تا تشویقی برای بکارگیری بیشتر شوند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در بخش فرهنگی دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند و آماری که در درح سربیشه با اعتیاد ۷۰ درصد اعلام می‌شد این آمار به شدت کاهش پیدا کرده هرچند که از ابتدا هم این آمار درست نبود.

وی تصریح کرد: طرح راهبردی کنترل مواد مخدر را در درح پیگیری کردیم کارگاه‌های آموزشی زیادی برگزار شد و طرح یاریگران زندگی که مشاوره رایگان می‌دهد را در آنجا مستقر کردیم که کارشناسان و روانشناسان مشاوره رایگان ارایه می‌کنند.

حسنی مقدم گفت: روز گذشته مجوز وزارت بهداشت برای تاسیس اولین مرکز درمان اعتیاد در بخش درح اخذ و این مرکز راه‌اندازی شد که در آغاز فعالیت ۲۲ نفر برای درمان مراجعه کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته آمار عجیبی در حوزه اعتیاد دانش‌آموزی داشتیم که این آمار کاهش یافته و تمام دانش‌آموزانی که مشکوک به اعتیاد بودند درمان شدند و مشکلی در این زمینه نداریم.