#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت مراقبت ویژه در مرز برای مقابله با ورود ویروس کرونای هندی تاکید کرد و گفت: این ویروس باید جدی گرفته و تلاش شود حفاظت از مرز به درستی صورت گیرد.

حمید ملانوری در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان افزود: انجام آزمایش کرونا در مرز الزامی است و باید از اتباع ایرانی و غیرایرانی که وارد کشور می‌شوند، آزمایش گرفته شود، درخصوص هزینه انجام آزمایش نیز در جلسه هفته آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی بر لزوم استقرار کارشناسان بهداشتی در مرز تاکید کرد و گفت: استقرار کارشناسان بهداشتی و نظارت بر نحوه رعایت پروتکل‌ها در واحدهای مختلف صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کارشناس بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی حضور دارد تصریح کرد: چنانچه نیروی بیشتری در این خصوص نیاز باشد باید نسبت به افزایش نیروهای بهداشتی به صورت مقطعی تا پایان دوره همه‌گیری کرونا اقدام شود.

ملانوری گفت: در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد با همکاری سازمان همیاری شهرداری‌ها، منطقه ویژه اقتصادی، استانداری و مرزبانی، واحدهای‌ مرزبانی تا پایان اردیبهشت ماه به بهره‌برداری برسد و همزمان عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری منطقه و استخر ذخیره آب نیز آغاز خواهد شد.

وی به خطر شیوع ویروس هندی اشاره کرد و گفت: با هدف کاهش ۵۰ درصدی تعداد کارگران افغان به منظور مدیریت کرونا مقرر شد، فرماندهی مرزبانی هفته آینده جلسه‌ای را با مسوولان افغانستان برگزار کند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در اتباع ایران و افغان باید به صد درصد برسد و مسئولیت نظارت بر این کار به عهده مدیران واحدهای مستقر در مرز است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان واحدها باید از شکل‌گیری هرگونه تجمع در مرز جلوگیری کنند گفت: مسئولیت رعایت پروتکل‌ها در نیروهای مرزبانی با فرمانده مرزبانی، نیروهای گمرک به عهده رئیس گمرک و نیروهای منطقه ویژه اقتصادی به عهده مدیر منطقه ویژه اقتصادی است.

ملانوری همچنین خواستار اطلاع‌رسانی درخصوص خطر ویروس هندی در مرزهای شرقی شد و افزود: تعاونی مرزداران، منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای دیگر باید  نسبت به نصب بنرهای بزرگ و هشدار دهنده با تصاویر جذاب در زمینه خطر ویروس هندی و لزوم رعایت پروتکل‌ها در اقصی نقاط مرزی اقدام کنند.

وی بیان کرد: به جهت اهمیت موضوع، تولید محتوا برای این بنرها و تابلوهای هشدار دهنده با دانشگاه علوم پزشکی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: لازم است با پخش مکرر پیام‌های ضبط شده از طریق سیستم‌های صوتی مستقر در مرز، دائما درخصوص استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده هشدار داده شود.

وی نظارت بر اجرای دقیق مصوبات این جلسه درخصوص مدیریت کرونا را به فرماندار شهرستان مرزی سربیشه واگذار کرد و گفت: فرماندار باید گزارش جامع نظارت‌های صورت گرفته بر نحوه اجرای مصوبات جلسه را منعکس کند.

ملانوری تاکید کرد: این ویروس باید جدی گرفته شود و از هیچ موضوع مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کنترل بیماری نگذریم و تلاش کنیم حفاظت از مرز به درستی صورت گیرد.

وی از اهمیت فعالیت بازارچه‌های مرزی نیز گفت و افزود: باید سعی کنیم در کنار کنترل بیماری، اقدامات ما باعث کندی فعالیت‌های مرزی نشود زیرا فعالیت مرز ماهیرود و حتی فعال شدن سایر بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی برای ما بسیار مهم است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همین اهمیت سبب شده که مرتب پیگیر بازگشایی مرز یزدان و سایر بازارچه‌های استان باشیم لذا باید کارها را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که فعالیت مرز مختل نشود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

رییس جمهوری روز شنبه چهارم اردیبهشت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز خطر دیگری پیش روی ماست و آن ویروس هندی است که از ویروس انگلیسی، برزیلی و آفریقای جنوبی هم بدتر است و اگر این ویروس دوباره وارد کشور شود، مشکل بزرگی را پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: همه استانداران شرقی شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و استان‌های دیگری که هم مرز هستند مثل کرمان، هرمزگان، همه مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی به عهده آنها هست که خدای ناکرده این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.

وی اظهار داشت: نیروهای مسلح، نیروهای مرزبانی، استانداری‌ها، هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و همه دستگاه‌ها کمک کنند برای اینکه مردم دچار گرفتاری مجدد نشوند.

پیرو این دستور رییس جمهوری همان روز استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: با دستور رییس جمهوری، استانداران شرق کشور برای کنترل رفت و آمدها مسئولیت ویژه دارند و در همین راستا فرمانده مرزبانی استان با هماهنگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و همراهی دستگاه‌های مرتبط، برنامه عملیاتی برای کنترل مرزهای استان تعریف کند.

حمید ملانوری بیان کرد: فرمانداران شهرستان‌های مرزی نیز گزارش جلسات روزانه ستاد کرونا را به ستاد استانی ارائه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به وضعیت ویروس کرونای جهش یافته هندی باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشیم و نظارت‌ها بر مرز و ورود و خروج تشدید شود.

محمد دهقانی افزود: باید مراقب باشیم اتفاقی که در خوزستان افتاد و ویروس انگلیسی وارد این استان شد، این اتفاق در استان خراسان جنوبی رقم نخورد.

خراسان جنوبی اکنون در موج چهارم کرونا به سر می‌برد و به همراه استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نوار مرز شرقی را شامل می‌شوند.