سند توسعه بخش درح شهرستان مرزی سربیشه با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی وارد مرحله اجرا شد تا ضمن محرومیت‌زدایی در این منطقه مرزی، به توسعه پایدار و افزایش تولید بینجامد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی روز شنبه در آیین انعقاد قرارداد سند توسعه بخش درح گفت: تفاهم‌نامه همکاری سند توسعه بخش دُرح سربیشه از مهمترین دستاوردهای سفر معاون اول رییس جمهوری در ۱۵ مهرماه ۹۸ به استان است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه کمیته امداد معین محرومیت‌زدایی بخش درح سربیشه تعیین شده است افزود: در قراردادی که با کمیته امداد استان مبادله شد ۲ پروژه احیای قنوات و احداث استخر ذخیره آب در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: براساس این قرارداد برای احیا و مرمت ۲۲ رشته قنات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم کمیته امداد و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است و هزینه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین برای احداث ۱۲ باب استخر ذخیره آب ۲۶۰ میلیون تومان مبلغ قرارداد است که ۱۳۰ میلیون تومان سهم کمیته امداد و ۱۳۰ میلیون تومان سهم جهاد کشاورزی تعیین شده است.

وی اظهار داشت: دُرح سربیشه از بخش‌های مرزی استان و دارای ظرفیت‌های خوبی به ویژه در بخش کشاورزی است.

قوسی عنوان کرد: جمعیت سخت‌کوش و جویای کار جوان، تولید محصولات باغی و زراعی، نگهداری دام سبک و همچنین دشت‌ها و عرصه‌های پهناور منابع طبیعی از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است.

وی گفت: مرزی بودن بخش دُرح از دیگر مزیت‌های این منطقه است لذا همه این ظرفیت‌ها فرصت بسیاری مناسبی را برای اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی و از طرفی ایجاد اشتغال و توسعه منطقه در اختیار ما قرار داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اگر منابع اعتباری براساس مفاد این تفاهم نامه تامین شود در راستای افزایش تولید و توسعه منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر سال ۹۸، برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

در قالب این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی تعیین شدند.

چهار تفاهم‌نامه اشتغالزایی و جهش تولید نیز روز پنجشنبه ۲۲ خرداد در سفر «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی امضا شد.

براساس یکی از این تفاهم‌نامه‌ها که بین سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۷۵ پروژه جهش تولید در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهرستان مرزی سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.