محمد علی آخوندی فرماندار شهرستان خوسف در جلسه هماهنگی تدوین سند آمایش سرزمینی شهرستان خوسف با بیان اینکه ، این شهرستان دارای ظرفیت های متعددی در بخش های محتلف می باشد که می توان با استفاده از این ظرفیت ها زمینه های هر چه بیشتر توسعه شهرستان را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه خوسف به عنوان نزدیک ترین شهر به مرکز استان از نظر پدافند غیر عامل بیرجند جایگاه ویژه ای دارد که در راستای تامین زیر ساخت ها نیازمند توجه ویژه ای می باشد.
فرماندار خوسف اضافه کرد: با توجه به اینکه جمعیت به عنوان یکی از مهمترین ملاک های توزیع اعتبارات می باشد این شهرستان به دلیل جمعیت کم و از طرفی پراکندگی های بسیار زیاد و سهم اندک اعتبارات دولتی از نظر تامین بسیاری از زیر ساخت ها مشکلات متعددی دارد.
وی گفت: معادن به عنوان یکی از پیشران های توسعه ای در شهرستان مطرح می باشد که می تواند طی چند سال آتی با ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان زمینه بکارگیری نیروهای بومی شهرستان و حتی سر ریز نیروی بیکار سایر شهرستان ها را جذب نماید.
فرماندار خوسف با اشاره به اینکه ۳۷ معدن فعال در شهرستان وجود دارد که از نظر میزان ذخایر مواد معدنی در استان و شرق کشور در بسیاری از کانی های فلزی رتبه های بسیار خوبی داریم.
وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری و وجود شرکت های با بنیه علمی و اقتصادی بزرگ را یکی از مشکلات توسعه ای در شهرستان برشمرد و اضافه کرد: با ورود شرکت هایی از سایر استان ها بیشتر درآمدهای این معادن از استان خارج میشود و لازم است با ایجاد شرکت های تعاونی و استفاده از ظرفبت های داخل استان بیشتر درآمدهای معادن در خود استان صرف شود.
فرماندار خوسف ادامه داد: معادن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد و قلعه زری از مهمترین معادن طلای شهرستان و حتی استان می باشد و خوسف به عنوان قطب معادن شرق کشور مطرح می باشد.
وی گفت: در سالجاری دو کارخانه فرآوری طلا در معادن طلای کودکان و شادان به بهره برداری خواهد رسید که تحولی در شهرستان رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: ایجاد پست ۱۳۲ کیلو ولت در نزدیکی معادن یکی از نیازهای شهرستان می باشد و نیازمند دویست میلیارد ریال اعتبار می باشد که امیدواریم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.
فرماندار خوسف از پیگیری ایجاد کنسرسیومی از شرکت های معدنی جهت پیگیری مشکلات و ایجاد زیر ساخت های معادن در اینم معادن خبر داد و خاطر نشان ساخت با ایجاد این کنسرسیوم بسیار از مشکلات معادن به صورت متمرکز مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: کشاورز ی و دامدای ر از دیگر پتانسیل های شهرستان می باشد که توجه و تسوعه کشت و حمایت از از کشت محصولات استراتژیک شهرستان از جمله عناب، زعفران، گل نرگس و پنبه مله به عنوان یکی از زمینه های توسعه در شهرستان می باشد.
فرماندار خوسف ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور در سالجاری در شهرستان به بهره برداری خواهد رسید که با راه اندازی آن چرخه تولید گوشت قرمز در شهرستان تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: کشتارگاه طیور از دیگر نیازمندی های شهرستان می باشد که با بحث جانمایی و ایجاد زیر ساخت های این کشتارگاه ایجاد شده است و به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات این واحد یپشرفت فیزیکی این پروژه خیلی پایین می باشد.
فرماندار خوسف اظهار داشت: ۵ کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان به بهره برداری رسیده است که با توجه به ظرفیت های شهرستان نیازمند کارخانه ای بزرگتر می باشد.
آخوندی گفت: تکمیل چرخه تولید در راستای افزایش درآمد تولید کنندگان در بخش های کشاورزی و دامداری بسیار حایز اهمیت می باشد که حاصل دست رنج این قشر زحمت کش افزایش پیدا کند.
فرماندار خوسف اظهار داشت: خشکسالی یکی از معضلات بسیار مهم در شهرستان می باشد که در آینده نزدیک با توجه به کاهش بارندگی ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: خشکسالی ها و نبود آب برای کشاورزی و واحد های صنعتی به عنوان یکی از موضوعاتی که در بحث کشاورزی و دامداری مشکلاتی برای شهرستان ایجاد خواهد کرد مطرح می باشد.
فرماندار خوسف ادامه داد: در بحث تدوین سند آمایش سرزمینی به بحث خشکسالی ها توجه ویژه ای شود که شهرستانی با شرایط خاص با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری کمترین لطمه ببیند.
آخوندی با اشاره به دیگر ظرفیت شهرستان در بخش گردشگری خاطر نشان ساخت: گردشگری مذهبی، طبیعی و بافت های تاریخی از مهمترین جنبه های گردشگری در شهرستان می باشد.
وی گفت: علیرغم ظرفیت های بسیار مهم در بخش گردشگری متاسفانه زیر ساخت های این جاذبه ها فراهم نشده است که نیازمند توجه ویژه ای می باشد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: با ایجاد زیر ساخت ها، زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را تسهیل می نماید.
آخوندی ادامه داد: با توجه به اعتبارات دولتی و سهم اندک شهرستان از این اعتبارات، لزوم ورود سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را می طلبد و این شهرستان از همه ظرفیت ها جهت حمایت از بخش خصوصی استفاده خواهد کرد.
آخوندی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی مبنای سرمایه گذاری های بخش خصوصی و دولتی است خاطر نشان ساخت: این سند بر اساس مفاد قانونی ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه تدوین شده است که پس از تدوین و تصویب لازم الاجرا است .
فرماندار خوسف ادامه داد: با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه ای شهرستان در این سند امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم شهرستان خوسف به عنوان یکی از شهرستان های برنامه محور با مبنا قرار دادن سند آمایش سرزمینی در بحث توسعه گام های اساسی بردارد.